Bouffanelle af Henning Mortensen

Oprettet: 01.06.2003 - 11:53

Bog: "Bouffanelle: en bog om Paris" af Henning Mortensen

Henning Mortensen
2003

Det er en meget personlig skildring, som tager sine udgangspunkter i forfatterens yndlingssteder gennem mange års rejser til og ophold i Paris. ikke mindst fordi en af bøgerne i serien om Ib Nielsen foregår der – Belleville.

Da jeg skulle til Paris, læste jeg selvfølgelig de gængse guider om Paris for at få opfrisket min viden om den by, jeg havde besøgt for ca. 25 år siden!

Men Henning Mortensens bog om Paris – Bouffanelle – ville jeg også gerne læse, for det er den type bog, som er lige god både før og efter en rejse.

Det er nemlig en meget personlig skildring, som tager sine udgangspunkter i forfatterens yndlingssteder gennem mange års rejser til og ophold i Paris – ikke mindst fordi en af bøgerne i serien om Ib Nielsen foregår der – Belleville. Området beskrives og opleves også i denne bog, som forfatteren skriver – ”jeg blev forelsket i Belleville, men det tog sin tid og mange ensomme rundture i den arrede verden, som breder sig helt eller delvist over fire arrondissementer”, og en af bogens pointer er netop gentagelsen og roen til at opleve og at lade fantasien tage over og selv være med til at befolke byen.

Hvis man er til de små steder, de skæve vinkler og litterære indfaldsvinkler og i det hele taget gerne vil opleve Paris på en anden måde, så er bogen et fund. Der er muntre skildringer af de personer forfatteren møder, en vidunderlig druktur og beskrivelser af steder og stedernes historie, som giver en helt anden oplevelse af byen. Der er selvfølgelig også plads til de gode måltider og rødvinen og enkelte tips til spisesteder og caféer, hvor stemninger og charme er det vigtigste.
Der er ingen kort eller systematik i bogen – det er en inspirationsbog/genoplevelsesbog.

Hvornår læste jeg så bogen – før eller efter Paris? Jamen jeg kom slet ikke af sted, fordi jeg faldt og brækkede benet 3 dage inden turen. Men bogen egner sig altså også til trøstlæsning derhjemme.

Og Paris bliver forhåbentlig liggende lidt endnu!

Gyldendal, 2001. 215 sider