Boomerang af Pia Tafdrup

Oprettet: 18.02.2008 - 13:06

Bog: "Boomerang" af Pia Tafdrup

Haikudigte, som overholder alle de formelle regler: griber et øjebliks sansning, formulerer 17 stavelser om øjeblikket og åbner for en grundlæggende erkendelse af et vilkår i tilværelsen

Pia Tafdrup

Modige Tafdrup kaster 101 haiku-digte efter læseren.

"Boomerang: haiku

At læse Tafdrup
boomerang himmel snuser
hovedet gør ondt".

Pia Tafdrup har ladet sig inspirere af den zen-buddhistiske digtform haiku. Det japanske haiku-digt består af 3 linjer på henholdsvis 5,7 og 5 stavelser;

"Fra et mørkt brønddyb
hver dag klatre mod stjerner
uden at græde."

Den knappe form skal ideelt set udelukke alt overflødigt og ramme indholdet præcist - helst så man får en aha-oplevelse.
Pia Tafdrup udviser imponerende disciplin og godt håndværk. Når jeg for sjov i haiku-form bruger vendingen hovedet gør ondt om læsning af Tafdrups digte, kan det enten betyde, at digtene har flyttet noget inde i ens hoved, har ramt målet eller at "Boomerang" vender tilbage til afsenderen uden anden effekt end læserens hovedpine over uberørt at have læst digtene. For træffer "Boomerang" alle 101 gange?  Svaret må afhænge af læseren selv.  Jeg blev heldigvis ramt nogle gange undervejs, men det, der åbner sig lige nu, kan have ændret sig i morgen - det kommer helt an på læserens egen øjeblikkelige tilstand. Derfor kan jeg roligt anbefale denne samling ordæstestik i flot sølvfarvet indpakning, tag den frem fra hylden en gang imellem, når trangen melder sig og føl om ikke et nyt digt åbner sig nu.
I dag faldt jeg for dette digt:

"Træerne er til,
for at alle skal se op,
siger drengen højt."

Digtene kommer rundt om mange aspekter af den menneskelige virkelighed; barndom, kærlighed, krig, natur og kunst. Er man til meningskomprimerede digte uden al for megen ordflom, giver Boomerang dig en fin mulighed for hurtig tilegnelse - 101 chancer for at blive ramt lige i dag.

Gyldendal, 2007. 106 sider.