Bonsai af Kirsten Thorup

Oprettet: 15.05.2002 - 08:00

Bog: "Bonsai" af Kirsten Thorup

Beretningen om Nina og Stefans livslange kærlighed, med alle dens åbnende og begrænsende facetter. Fortalt dels af dem selv, dels af andre i en kaleidoskopisk mosaik.

Kirsten Thorup
2001

Efter mange års venten er der kommet en ny roman af Kirsten Thorup med titlen "Bonsai".
Romanen består af flere fortællinger og fortællere, men hovedpersonerne er Stefan og Nina. De møder hinanden da Nina flytter til København, med det formål helt at udslette sin provinsoprindelse. Stefan kan med sin kunstneriske indgangsvinkel til livet hjælpe hende på vej, og han har brug for et alibi for at kunne leve dele af sin seksualitet ud i skjul.

Som i mange andre af Kirsten Thorups romaner kredser hun også her om problemet med at være gift med en biseksuel/homoseksuel mand. Stefan er homoseksuel, men nægter at erkende det både overfor sig selv og omverdenen. Stefan iscenesætter ikke kun på teatret, men i høj grad også i sit eget liv, hvor det æstetiske spiller en meget stor rolle. "Sandheden er bare så satans grim, forstår du ikke det ? Jeg kan ikke leve uden skønhed. Skønhed er livets salt. Altings mening."

I breve, som Nina har skrevet til forældrene, får læseren indblik i Stefans og Ninas liv i de første år af deres ægteskab. Der er så et langt spring frem til nutiden, hvor de har været skilt i mange år, men stadigvæk er dybt forbundne. Stefan har AIDS i udbrud, og kun Nina og deres fælles voksne datter, Elin, får lov at være i hans nærhed, for selv så tæt på døden opretholdes en facade, "leukæmi er en ren og æstetisk sygdom". Hemmeligheder og løgne sætter især Nina i en katastrofal situation, da Stefan planlægger sit selvmord.

Bogen rummer så mange lag, men stærkest står smerten. Det er ikke julehygge-læsning, men det er en bog, der i høj grad kan anbefales. "Bonsai" viser meget præcis, det der sker, når man tilskærer sig selv og hinanden, for at passe ind.

Oprindeligt anmeldt i BogWeb i december 2000

Gyldendal, 2000. 265 sider Lån bogen påBogWeb - 15. maj 2002