’BLOGGING – Digital Media and Society Series’

Oprettet: 30.03.2016 - 14:48

Bog: "Blogging" af Jill Walker Rettberg

Provides an accessible study of blogging and places it in a historical, theoretical and contemporary context.

Jill Walker Rettberg
2014
Polity

ANMELDELSE ’BLOGGING – Digital Media and Society Series’

Blogging er et nyere fænomen og kan virkelig være svært at definere. Der er så mange meninger om, hvad en blog er og ligeledes uendelige af muligheder for, hvordan blogs kan bruges.

I min egen søgen efter at få klargjort en masse spørgsmål om emnet har jeg været igennem adskillige bøger og artikler. Endelig fandt jeg denne bog ’Blogging – Digital Media and Society Series’ af Jill Walker Rettberg fra 2014. Trods det er en nyere bog vil jeg dog påstå, at bloggingfænomenet er så hurtigt udviklende, at hvad der skrives om blogging i dag er anderledes i morgen. Det er derfor vigtigt hele tiden at forholde sig til denne udvikling.

Men…

Denne bog kan uden tvivl anbefales, hvis man vil have en indsigt i blogosfæren. Det er som sagt et nyere syn på blogosfæren og ligeledes er Jill Walker Rettberg en meget anerkendt ekspert på området. Yderligere forholder hun sig også til Rebecca Bloods teorier. Rebecca Blood er en af de første som virkelig satte et teoretisk fokus på blogging. Derudover forholder Jill Walker Rettberg sig også til det velkendte Cluetrain Manifesto af Robert Scoble og Shel Israel, som til trods for, at det er udarbejdet inden bloggens eksistens for alvor blev italesat, har mange ligheder med blogging. Hun understøtter altså sine teorier med andre anerkendte teoretikere, hvilket gennemgående giver hele bogen mere troværdighed og flere perspektiver.

I bogen kommer Jill Walker Rettberg rundt om mange aktuelle og komplekse emner. Blandt andet er definitionen af blogs et debatteret område og kan være virkelig svært at forholde sig til, men Jill Walker Rettberg kommer med gode bud på definitioner – både for private blogs og for virksomheders blogs.

Hun forholder også hele bloggingfænomenet til den historiske og nutidige kontekst og berører hvordan bloggens egenskaber afspejles i nutidens fremherskende sociale medier. Blandt andet tager hun udgangspunkt i Facebook og Twitter som mikroblogs.

Yderligere forholder hun sig til differentieringen mellem journalistiske tekster og blogindlæg, hvilke er to genre som besidder to forskellige former for troværdighed og objektivitet.

Det er efterhånden heller ikke nogen hemmelighed, at virksomheder bruger bloggingfænomenet i stor stil – blog marketing. Dette emne berører bogen også og den fortæller meget godt hvordan virksomheder kan udnytte denne bloggingkanal – både til markedsføring gennem tredjepart-blogs, men også ved deres egne blogs og ved de falske såkaldte spammer-blogs. Her bringes sponsorerede indlæg, adds, affiliate-marketing osv. også på banen. Hun sætter også troværdighedsspørgsmålet op overfor al denne markedsføring, som blogs efterhånden indeholder – og giver eksempler på når det er gået virkelig galt for virksomheder.

Slutteligt giver hun sit bud på fremtiden for blogosfæren.

Jeg har brugt bogen virkelig meget i forbindelse med et forskningsprojekt om blogging. Jeg er meget begejstret og vil klart anbefale folk med interesse for området at læse den. Den er godt nok på engelsk, men sproget er let læseligt, hvilket klart er en fordel. Og med bogens belæg tvivler man ikke på kvaliteten trods det lette sprog.

Bogen fås i to editions – det er den anden edition jeg har læst.

Enkelte bud på forskellige blogs:

En personlig og privat livsstilsblog: http://nanabech.com/

Et magasins blog: http://www.eurowoman.dk/blog/

En shoppingportals blog: http://www.katoni.dk/blog/

En fysisk butiks blog: http://blog.bahne.dk/

Ena-kasse og fagforenings blog: http://blog.krifa.dk/