Blodmåne af Katrine Engberg

Oprettet: 20.07.2017 - 14:22

Bog: "Blodmåne" af Katrine Engberg

Det er isvinter i København. Politiassistent Jeppe Kørner er netop vendt hjem fra en lang rejse med fornyet livsmod i bagagen.

Katrine Engberg
People's Press

Andet selvstændige bind i Engbergs populære krimiserie er spændende og velskrevet København noir om jetset-miljøet i hovedstaden.

Katrine Engbergs ’Blodmåne’ er rigtig godt skrevet, og jeg var godt underholdt af hendes finurlige sprog. Jeg læste den hurtigt og med stor fornøjelse. Forfatteren har med denne serie skabt sig et navn som upcoming krimidronning, og vi er mange der allerede venter spændt på næste bog.

Jeppe Kørner, som vi kender fra første bog ’Krokodillevogteren’, er stadig meget sensitiv, lidt vattet, men med stor social intelligens. Han er lige vendt tilbage til Danmark efter en flugttur til Australien.  Han har ladet batterierne op og har fået en ung elsker. Der går dog ikke længe, før vinterkulden fordriver feriestemningen.

Kørner står i spidsen for efterforskningen af et drab på en mand fra modebranchen, der er blevet forgiftet. Manden falder død om på gaden i København med et smeltet halsrør. Da endnu en person fra modeverdenen bliver slået ihjel, skal Kørner og de andre i gang med at finde vidner og motiver blandt modeller, investorer, kendisser, kreative direktører og andre og i den danske modebranche. I det spændende plot finder vi også Mads og Monopolet og en mistænkelig konkurs.

Batterierne får Kørner brug for, da barndomsvennen Johannes pudselig kommer i centrum for efterforskningen.  Sammen med sin kollega Anette Werner, der i øvrigt er en vidunderlig buldozer med mod og hjerte, gør han alt for at løse sagen. Men det er svært at holde rede på relationerne og på, hvem der har rent mel (kokain) i posen i jetset-miljøet.

Vi møder flere personer fra første bog, blandt andet Esther de Laurenti, der selv laver lidt detektivarbejde for at hjælpe Jeppe. Om det går godt, må du selv læse…