Blodet fra Solsortesletten af Morten Hesseldahl

Oprettet: 19.09.2011 - 12:50

Bog: "Blodet fra Solsortesletten" af Morten Hesseldahl

Politisk thriller - Thomas er en nørdet tegner og Iben specialestuderende med en datter på 11 år - Inden de ser sig om, er de alle tre involveret i et voldsomt opgør, som udspringer af kr

Morten Hesseldahl
Modtryk

Ondskab, nationalisme, had og håbløshed er omdrejningspunkter i Morten Hesseldahls underholdende spændingsroman.

Bogen begynder i Bern, mellemlander i Danmark, vender et smut til Serbien og ender så i Danmark, og det må siges at være en international spændingsroman forfatteren har skrevet.

Iben skriver speciale om ondskab, men er gået i stå. For at få hverdagen som enlig mor til at hænge sammen, har hun taget et job som sekretær/renskriver for professor Ruben Kjær, en ældre, provokerende akademiker, hvis hjerte brænder for Serbien.

Da et brev uden afsender lander på gulvet i professorens entré tager historien en voldsom drejning som involverer serbere, albanere, had og forbrydelser på allerhøjeste niveau. Samt de enorme spændinger der stadig er efter Jugoslaviens sammenbrud

Personerne i romanen er gode, gedigne portrætter – professoren som bliver mere og mere excentrisk. Ibens indadvendte datter Sara, der prøver på at finde sig selv. Thomas, talentfuld tegner – der har svært ved at forlade tegnebordet. Dahlgren, den talentfulde musiker, der tager Sara til sig.

Iben er også troværdig som den enlige yngre kvinde og mor, der søger efter meningen med livet. Det at leve er et problem, der er ingen der kræver noget, og derfor bliver livet meningsløst og måske håbløst.

Udover meningsløsheden er ondskab også et tema i bogen. Iben skriver speciale om ondskab, der er ondskaben i de efterladte fra krigen i eks-jugoslavien, som har del i professorens og får del i Ibens liv. Der er endvidere ondskaben der skjuler sig, hvor man ikke umiddelbart regner med det.

Et andet tema er nationalisme. Nationalisme som giver folket en sjæl, som er en slags vækkelse og som er ekskluderende og derfor bringer konflikter med sig! Et tema der også er aktuelt i Danmark, Norge og mange andre steder og som bringer meget dårligt med sig.

Solsortesletten er stedet, hvor kristne serbere kæmpede mod tyrkiske muslimer i 1389. Serberne tabte og nederlaget kom til at danne grundlag for myten om serberne som forfulgt folk.

Morten Hesseldahl har før skrevet om brændpunkter og fanatisk idealisme, nationalisme og ondskab og det gør han rigtig godt. ’Blodet fra Solsortesletten’ er meget underholdende, meget spændende og meget interessant læsning.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Michael Krarup

lør, 22/10/2011 - 15:21

Det er derimod ikke meget anbefaling, jeg kan hæfte på Blodet fra Solsortesletten. Jeg synes nemlig, at personerne er skåret ud i pap, handlingen er utroværdig og ikke mindst at bogen slet og ret er kedelig. Og at en thriller er kedelig, er bestemt ikke noget der klæder den!

Se hele min anmeldelse.