Bliktrommen af Günter Grass

Oprettet: 26.10.2009 - 12:12

Bog: "Bliktrommen" af Günter Grass

Samfundssatire over det borgerlige Tyskland før, under og efter 2; verdenskrig - Dværgen Oscar får som lovet en tromme på sin 3-års fødselsdag, beslutter sig til ikke at blive ældre og opdager

Günter Grass
Per Øhrgaard

Ny og sproglig opdateret udgave af uomgængelig tysk klassiker.

’Bliktrommen’ udkom første gang for 50 år siden. I den anledning har Günther Grass-kenderen og mangeårige ven Per Øhrgaard nyoversat bogen.

Historien handler om Oskar Matzeraths forunderlige liv i Danzig i Tyskland under Hitlers regime.

Vi følger Oskar fra han som 3-årig efter egen vilje holder op med at vokse til han en menneskealder senere, indlagt på et sindssygehospital, fortæller sin mildest talt mærkværdige historie. Dværgen Oskar har to egenskaber. eller rettere sagt to redskaber, som er gennemgående i ’Bliktrommen’. Hans talent for at tromme på sin elskede bliktromme og så hans stemme der som et andet våben kan splintre glas. Trommen følger ham trofast og vidt omkring fra militærparader og cirkus til jazzmusikken.
Faderen, Alfred, gifter sig igen efter moderens død med Maria der med tiden bliver Oskars elskerinde. Hun føder sønnen Kurt der måske er Oskars søn. Oskar bliver dog en smule tilbageholdende da det viser sig at Kurt vokser helt normalt. Skuffet slutter Oskar sig til en trup af omrejsende og optrædende dværge.

Først da hans anden store kærlighed Roswitha bliver dræbt ved landgangen i Normandiet, vender Oskar tilbage til Danzig. Her dør faderen, en ussel nazist, da russerne indtager Danzig. Oskar flytter med stedmoderen Maria til Düsseldorff hvor han forelsker sig i naboen, Søster Dorethea. Dorethea myrdes, og Oskar lader sig anholde for mordet og indlægge på sindsygehospitalet.

’Bliktrommen’ er en rablende og finurlig fortælling om den forkrøblede Oskar Matzeraths fortumlede liv i 1920’ernes og 1930’nernes Hitler-Tyskland. Med Oskars sindstilstand in mente ved vi aldrig helt hvad der er sandt eller falsk, men Günther Grass’ fortælling er både morsom og blændende skrevet