Blekingegadebanden 2 af Peter Øvig Knudsen

Oprettet: 19.11.2007 - 19:06

Bog: "Den hårde kerne" af Peter Øvig Knudsen

Om Blekingegadebanden og deres stribe af danmarkshistoriens store røverier kulminerende med røveriet mod Købmagergades Postkontor i 1988, hvor en politibetjent blev skudt, og om justitsministeriets

Peter Øvig Knudsen

Endelig kom anden del af den længe ventede bog om Blekingegadebanden og den var værd at vente på.

Siden første del af Peter Øvig Knudsens værk om Blekingegadebanden udkom i begyndelsen af året, er vi mange, som næsten ikke har kunnet vente på fortsættelsen.

Jeg glædede mig ligeså meget til anden del som jeg glædede mig til at læse sidste del af Stieg Larssons trilogi, og begge bøger levede fuldt op til mine forventninger.

I modsætning til Stieg Larssons bøger er Øvig Knudsens bog ikke fri fantasi, men skinbarlig virkelighed. Som Øvig Knudsen selv skriver: "Dette er en dokumentarisk beretning. Teksten er ikke på nogen måde baseret på forfatterens fantasi, men udelukkende på et stort antal skriftlige og mundtlige kilder."

Anden del starter, hvor første del sluttede: ét af gruppens medlemmer kører galt og i bilen ligger navnet på den dæklejlighed i Blekingegade, som gruppen havde benyttet, og som politiet ikke havde kendskab til. Herefter følger minutiøse beskrivelser af nogle af de mest spektakulære røverier der er lavet i Danmark: Daells Varehus i 1986, rullestolsrøveriet i Herlev i 1985, røveriet i Lyngby i 1983 og ikke mindst røveriet mod posthuset i Købmagergade.

Gruppen planlagde en kidnapning af en svensk mangemillionærsøn, men valgte i sidste øjeblik ikke at gennemføre kidnapningen. Gruppen lavede også et "jødekartotek": de såkaldte x-files. Bogen slutter med retssagen i 1990/91, men fortæller ikke, hvad gruppens medlemmer laver i dag, efter at de for længst er blevet løsladt.

Det er en vanvittig spændende fortælling – så spændende som de bedste kriminalromaner. Anden del er ikke så tynget af politiske diskussioner som første del – her er det mest forbrydelserne, det handler om. Bogen kan også læses som et historisk portræt af Danmark i 1970´erne og 1980´erne og det politiske klima, der kunne få nogle mennesker til at begå forbrydelser i solidaritetens navn.

Læs bøgerne nu, før DR næste år laver en dokumentarserie over sagen, der viste at virkeligheden kan overgå fantasien - selv i lille Danmark.

Gyldendal, 2007. 525 sider.