Blaze af Richard Bachman

Oprettet: 07.04.2008 - 18:06

Bog: "Blaze" af Richard Bachman

Blaze er en småretarderet kriminel, der planlægger en bortførelse, men sagen kører hurtigt af sporet for ham

Richard Bachman er et pseudonym for Stephen King

Richard Bachman

Inden han blev kendt under sit eget navn, skrev Stephen King under pseudonymet Richard Bachman: Blaze, skrevet for 34 år siden, er den femte og sidste af en række spændingsromaner.

Med sine to meter og tæt på 150 kilo er Blaze et stort skrummel af en mand, og efter en grov mishandling som 3-årig er han desuden lettere retarderet. I mange år har han sammen med sin noget kvikkere makker George levet af forskellige småkriminelle jobs, men George er død nu.

George havde en plan om det store kup: Kidnapningen af et rigt spædbarn, og selvom Blaze er alene nu, går han som en slags minde om sin afdøde partner ikke desto mindre i gang med at udføre planen. Trods sine intellektuelle mangler lykkes det faktisk for ham, men nu begynder problemerne først for alvor. Blaze har overhovedet ikke forstand på at passe en baby, og har slet ikke hjerne nok til at skjule sine spor, og politiet finder hurtigt ud af hans identitet. Blaze søger tilflugt i sit gamle nu nedlagte børnehjem, men da politiet er lige i hælene på ham, må han flygte ud i skoven.

Sideløbende med den aktuelle handling skildres Blazes sørgelige og tragiske liv i tilbageblik: Faderens overgreb, tiden på børnehjemmet, opholdene hos diverse plejefamilier, opdragelsesanstalt, fængsel og tiden sammen med George.

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal mene om denne udgivelse. I over 30 år lå romanen gemt væk i en papkasse, og i bogens forord siger Stephen King selv, at han mindst et par gange havde fat i romanen, men stadig fandt den for dårlig til udgivelse.

Det vil jeg da delvis give ham ret i, og jeg forstår egentlig heller ikke baggrunden for at den udgives nu. Tilmed peppet lidt op med en ekstra novelle som "fyldstof".

Når det er sagt, må jeg dog indrømme, at bogen har sine momenter, og selv så tidligt i karrieren fornemmer man Stephen Kings potentiale, og han har mine øjne altid været bedst, når han skriver og beskriver ud fra et barn øjne.
Hovedpersonen Blaze er godt beskrevet, og man kan ikke undgå at føle med ham og håbe på at hans håbløse kidnapning må få en lykkelig slutning.

Som spændingsbog holder bogen dog ikke, og kun inkarnerede Stephen King fans vil finde bogen interessant.

Oversat fra amerikansk af Michael Krefeld efter 'Blaze'. Lindhardt og Ringhof, 2008. 284 sider.