Black swan green af David Mitchell

Oprettet: 25.06.2007 - 12:06

Bog: "Black Swan Green" af David Mitchell

13-årige Jason bor i 1980'erne i Englands kedeligste by - Hans søster flytter, og familien er under opløsning -  Ellers lever Jason sit liv på skolen med bøller og mobbere, med venner og fjender, o

David Mitchell
Henrik Andersen
Valby : Borgen

Byen Black Swan Green er rammen om 13 nedslag i en 13-årig drengs liv, tilsammen en sjov, skarp og alvorlig roman med et broget persongalleri og en gennemsympatisk hovedperson.

Kan Black Swan Green i Worcestershire virkelig være Englands kedeligste by? Et er sikkert: læseren, der følger Jason Taylor gennem hans 13. år i denne by i 1982, keder sig ikke!

Det er aldrig nemt at være 13 år, og det er endnu mindre nemt at være en midtrangerende 13-årig, der af al magt forsøger at skjule, at han stammer. Når Bødlen (den personificerede stammen) blokerer for visse ord, får Jason lynhurtigt omformuleret det, han vil sige, og undgår længe den ydmygelse, han vil blive udsat for som skolens stammer.

De højstrangerende drenge sætter normen for, hvad der er cool eller bøsset. Derfor må visse ting holdes hemmeligt, f.eks. at man stammer, går i biografen med sine forældre eller skriver digte. De toneangivende drenge slår nådesløst ned på svaghed eller kikset adfærd hos de mindre populære. Heriblandt Jason, der dog har én trofast ven, den fine fyr Moran, som også har lav status.

Jason er bogens jeg-fortæller. Det gør synsvinklen charmerende frisk og naiv, og Jason har både humor og selvironi:

"Så besluttede Pete Redmarley og Grant Burch, at den frosne sø ville være perfekt til en omgang British Bulldogs. Nick Yew sagde: "Okay, den er jeg med på", og så var det besluttet. Jeg hader British Bulldogs. Jeg blev totalt lettet, dengang Miss Throckmorton forbød det på vores underskole, fordi Lee Biggs havde fået tre tænder slået ud under kampen. Men lige her og nu ville enhver, der ikke var vild med British Bulldogs, være en rigtig pivskid. Især hvis man var sådan en som mig, der kom oppe fra Kingfisher Meadows." (s.11).

Jason oplever både godt og skidt og møder en hel del usædvanlige mennesker i sit 13. år. Han er et sympatisk bekendtskab i slægt med fortællerne i "Angelas aske" eller "Kunsten at græde i kor" - drenge, der fortæller om grumme og triste barndomsoplevelser på så finurlig en måde, at læseren både morer sig, hygger sig i deres selskab, røres og forarges.

Dette er David Mitchells fjerde roman, men den første bog på dansk. Hans forrige roman, "Cloud Atlas", blev i 2004 shortlistet til Booker-prisen.