Blå himmel hver dag af Martin Snoer Raaschou

Oprettet: 21.09.2017 - 23:25

Bog: "Blå himmel hver dag" af Martin Snoer Raaschou

Digte om eksistentielle emner som død, skabelse, forfædre, kærlighed, eksistens og mening.

Martin Snoer Raaschou
2015
Kronstork

Martin Snoer Raaschou (født 1986) er uddannet fra Forfatterskolen i København i 2006. Først i 2015 debuterede han med digtsamlingen ”Blå himmel hver dag”, der udkom på det lille forlag Kronstork, der har specialiseret i digtsamlinger.

Bogen består af 5 langdigte – og der er i bogstaveligste forstand tale om meget lange digte – der samlet set fordeler sig over 77 sider. De 5 langdigte har fået titlerne ”Brød og drøm”, ”Sol”, ”Offer”, ”Skitser af mor” og ”Alle”. Titlerne på langdigtene er måske ikke i sig selv voldsomt sigende for, hvad teksterne i denne bog handler om, men jeg kan allerede nu afsløre, at digtene primært kredser om emner som døden, myter og meningen med tilværelsen. Visse steder virker det også som om digtene har et buddhistisk præg over sig – hvilket måske kan skyldes, at forfatteren siden 2016 har været bosat i Kathmandu i Nepal.

Teksterne kredser om enkle ting såsom at bage et brød, græsstrå der vokser og ofringer af geder. Man kan jo ikke påstå, at der her er tale om emner, der er helt uforståelige eller som man ikke kan forholde sig til. Til gengæld kan emnerne næsten virke så enkle eller forsimplede, at man kan undre sig over, at der kan skrives en hel digtsamling om så banale emner. Denne anmelder undrede sig i hvert fald over hvordan det er lykkedes at brygge en bog på 77 sider sammen om enkle og banale ting.

Selvom digtene virker enkle er der alligevel noget, der samlet set fungerer udmærket ved denne digtsamling. Måske fungerer digtsamlingen uden at blive kedelig fordi der også anvendes lidt ironi i digtene – og det medfører, at teksterne fremstår mindre banale end de ellers ville have gjort. Samtidigt er der også en alvor og eftertænksomhed over flere af teksterne, som denne anmelder også godt kunne lide.

Samlet set er der nok ikke tale om en digtsamling, der kommer til at gøre forfatteren verdensberømt. Der er til gengæld tale om en lille, fortættet bog, der bestemt er værd at læse og som har udmærkede kvaliteter i sig – men det er ikke en bog, som for alvor gjorde et uudsletteligt indtryk på denne læser og anmelder.

Bogen får en middel vurdering med på vejen herfra – jeg læser gerne flere af forfatterens bøger fremover, men føler mig dog ikke overbevist om, at vi har at gøre med en fremtidig Nobelprismodtager at gøre (men hvor mange forfattere har også lige modtaget denne fornemme pris og stadig formået at skrive fine bøger?).