Birgithe Kosovic: Det dobbelte land

Oprettet: 17.06.2010 - 19:23

Bog: "Det dobbelte land" af Birgithe Kosović

I en række erindringsglimt genoplever Milovan sit eget liv og de valg, han har truffet, som er tæt forbundet med hans egen og slægtens historie, og dermed Jugoslaviens historie i det 20. årh.

Birgithe Kosović

Det er en stærk og intens bog Birgithe Kosović har skrevet om den snart 60-årige Milovan, tidligere magtfuld partisekretær i Dubrovnik, som nu under bombardementet og belejringen af byen i 90'ernes borgerkrig er flygtet til op til bjergene i Hercegovina. Her får han brev om, at hans kone Frane er død derhjemme. Her begynder spørgsmålene at dukke op: Hvorfor er han flygtet - og hvorfor har han ikke taget Frane med sig. Og der er virkelig mange spørgsmål for læseren at stille til Milovans handlinger og motiver, hvoraf mange bliver afdækket i den livshistorie, som efterhånden tegner sig i bogen.
Det er en grum og også smuk fortælling om både Milovans personlige forhold og om det jugoslaviske samfund efter 2. Verdenskrig, som Birgithe Kosovic har skrevet, med både indlevelse og sans for at tingene ikke altid forholder sig som man skulle tro. Milovans skam over eget kujoneri står helt centralt som tema og er beskrevet glimrende - i en rigtig god bog.

Fra Bogbrokken