Bent Vinn Nielsen: Et almindeligt liv

Oprettet: 20.04.2010 - 09:02

Bog: "Et liv i almindelighed" af Bent Vinn Nielsen

Hovedpersonen Skat Enevoldsen, som er født i 1903, ser tilbage på sit liv, sorger og glæder med familie og arbejde i provinsen. Roman afspejler samtidig forhold om begrebet alderdom og det 20.

Bent Vinn Nielsen

Enevoldsen er 96 år, bor på plejehjem og har fået en besøgsven, Møller. Møller har taget en båndoptager med, og nu fortæller Enevoldsen sin livshistorie til "tingesten". Og det er ikke en livshistorie med store og dramatiske udsving, men netop "et liv i almindelighed". Men almindelighederne bliver fortalt med sikker stemme, med skråsikre meninger - og absolut ikke uden blik for især andres karakterbrister.
Bogen er Enevoldsens monolog, men også den rapkæftede social- og sundhedsassistent Pia og Møller selv kommer også med på båndet og dermed i bogen.
Det er en fin lille bog, som Bent Vinn Nielsen har skrevet. Der er både halvskarp lud og lune i historien om Enevoldsen og hans familie, hvor man fornemmer, at der er nogle ting, som Enevoldsen nok ikke har opdaget eller måske har villet indse. Bogen kommer nok ikke på nogen Top 10-lister (heller ikke mine), men er et godt lille bekendtskab på vejen.

Fra: Bogbrokken