Bel Canto af Ann Patchett

Oprettet: 22.03.2004 - 09:00

Bog: "Bel Canto" af Ann Patchett

I et sydamerikansk land tager partisaner et helt fødselsdagsselskab som gidsler uden at få landets præsident, som var aktionens mål.

Ann Patchett
2003

En bananrepublik, en operadiva, en indflydelsesrig japansk forretningsmand, dennes tolk samt en flok forvirrede terrorister udgør scenariet i denne charmerende og underholdende kærlighedsroman.

Mr. Hosokawa fylder 53 år. Han fejres med en prægtig festmiddag i vicepræsidentens hjem i en unavngiven (sydamerikansk?) stat. Den eneste grund til, at han har taget imod invitationen, er, at værtslandet har lokket ham med en uimodståelig gave, nemlig at hans passion, den verdensberømte amerikanske sopran Roxane Coss, vil blive fløjet ind for at synge for ham. I festen deltager et hav af betydningsfulde personer af mange nationaliteter. Alle håber de på at kunne lukrere på et bekendtskab med den japanske forretningsguru.

Netop som Roxane har afsluttet arien fra Rusalka, går lyset i salen ud, og en flok terrorister trænger ind. Deres mål er at kidnappe landets præsident, og en del forvirring opstår, da det går op for dem, at han i sidste øjeblik har meldt afbud til festen.

Terroristerne vælger i stedet at tage hele selskabet som gidsler. Dog løslades efter nogen tid alle kvinder med undtagelse af Roxane. Der foregår forhandlinger om frigivelse, men terroristerne ændrer bestandigt krav, og aktionen trækker i langdrag.

Som ugerne går, ændres og udvikler relationerne sig mellem de mange gidsler, men også mellem gidsler og terrorister. Romancer og venskaber opstår, roller tildeles eller tiltages. Centralt i fortællingen står Mr. Hosokawa og tolken Gen samt Roxane Coss, der med sin personlighed og sin sang bliver et naturligt samlingspunkt.

En roman om kærlighed, om de muligheder vi har i livet, og om hvordan vi bruger dem, om hvad vi finder væsentligt og uvæsentligt, når livet ændrer retning og måske brat kan slutte. Der er en meget speciel tone i bogen, en lethed, en underfundighed, stor lune og en sproglig veloplagthed. Man er rigtigt godt underholdt.

Oversat af Kirsten A. Nielsen. Lindhardt og Ringhof, 2003. 267 sider. Kr. 299,-