Begyndere af Raymond Carver

Oprettet: 14.11.2011 - 10:51

Bog: "Begyndere" af Raymond Carver

Posthum udgivelse af den oprindelige udgave af "Hvad vi taler om når vi taler om kærlighed", hvor redaktøren skar mere end 50 procent væk - Indeholder noveller der handler mest om rodløse mænd

Raymond Carver
Simon Fruelund

Mere end 20 år efter Raymond Carvers død udkommer nu den novellesamling, som grundlagde det berømte forfatterskab – vel og mærke i den udgave som Carver havde tænkt sig.

Raymond Carvers berygtede forlægger Gordon Lish havde som historien har vist os andre tanker med Carver’s noveller. Lish’s redaktionelle linje gjorde at novellerne blev skåret helt ind til benet. En linje som knyttede Carver til minimalisme-begrebet i samtidens litteratur.

Carver var ikke ovenud tilfreds med Lish’s indgreb, men udgivelsen af novellerne tilbage i 1981 er helt i Gordon Lish’s (h)ånd. Derfor lovede Carver sig selv og sin sidste kone Tess Gallagher på et senere tidspunkt at udgive novellerne som Carver mente de skulle se ud. Han nåede det ikke i sin egen levetid (Carver døde i 1988), men hans enke Tess Gallaghergjorde sit til at vi, hans litterære fans, kan læse den originale vare.

Er der så stor forskel mellem Lish’s version og Carver’s egen? I omfang er der ikke ret megen forskel, dog giver Carver’s brug af flere ord længere sætninger og mere kød og blod til novellerne.

Tilbage står stadigvæk de korte og præcise iagttagelser af menneskets gerninger - gode så vel som dårlige. Den oprindelige version som nu foreligger på dansk med titlen ’Begyndere’ er i mine øjne lige så skarp som Lish’s 30 år gamle version, men det er rigtig spændende at have begge versioner og dermed indblik i både forfatterens og forelæggerens arbejde og indflydelse.