Bebop bar af Naja Alberdi Platz

Oprettet: 17.07.2006 - 12:06

Bog: "Bebop Bar" af Naja Alberdi Platz

Bella arbejder på Bebop Bar i Nyhavn, men er også studerende - Hun lever et hektisk liv med masser af sprut og engangsaffærer, men ender med et sammenbrud og bliver indlagt på et psykiatrisk h

Naja Alberdi Platz
2006

I denne fine romandebut tager Naja Alberdi Platz os med til Nyhavn, hvor fadøl og fester er blevet det mest centrale i den danskstuderende Bellas liv.

Bella studerer dansk ved Københavns Universitet og arbejder i sin fritid som tjener på Bebop Bar i Nyhavn. Eller er det omvendt? For i Nyhavn flyder fadøllen og de hurtige replikker i en lind strøm, og Bella flyder med. På en bølge af byture, druk, ligegyldig sex og masser af tømmermænd flyder hun længere og længere væk fra tilværelsen som studerende og dybere og dybere ind i meningsløsheden og ensomheden.

Bebop Bar og kollegerne herfra bliver Bellas eneste holdepunkt i et liv, hun ikke helt ved, hvad hun skal stille op med. Et liv, der er dejligt fjernt fra miljøet med de tjekkede og selvhøjtidelige unge medstuderende, der med deres totale styr på karrieren, kærligheden og livet i al almindelighed på ubehagelig vis konfronterer Bella med alt det, hun ikke selv kan finde ud af.

"Bebop Bar" er Naja Alberdi Platz' meget læseværdige debut som forfatter. Hendes skildring af det specielle miljø bag kulisserne på et udskænkningssted i Nyhavn forekommer utroligt troværdig, måske fordi Naja Alberdi Platz selv har arbejdet flere sæsoner i Nyhavn.

Med en lettere ramsaltet humor og i et konstaterende og nøgternt sprog spiddes forskellige typer af såvel personale som gæster. Og midt i alt det letløbende og lidt ironiske står den usikre og sårbare Bella fint og rørende tegnet og danner en dybere klangbund for den ellers, i bund og grund, anekdotiske stil.

I løbet af de sidste par år har vi haft fornøjelsen af flere virkelig gode debutanter, hvor nogle af de mere markante har været Simon Glindvad med "Petersborg Express" og Jonas T. Bengtsson med "Aminas breve". I dette fine selskab har Naja Alberdi Platz på fornem vis skabt sin egen stemme, som jeg ser frem til at høre mere fra.

Lindhardt og Ringhof, 2006. 222 sider. Kr 249,-