Bastarden af Anne-Marie Vedsø Olesen

Oprettet: 23.02.2015 - 09:24

Bog: "Bastarden" af Anne-Marie Vedsø Olesen

Madeleine de Montdidier er nået frem til kong Philip II's hof, men hun har mange fjender på grund af sin kærlighed til kongens halvbror Juan af Østrig. Hvem kan hun stole på?

2015
Politken

Her er en kappe-og-kårde roman i historiske kulisser i rigtig "Musketer-stil". Der er fuld fart på, masser af sex og tilmed en stærk, kvindelig hovedperson. Det er 100 % underholdning.

Bogen er andet bind i forfatterens planlagte trilogi med den uforfærdede unge franske kvinde Madeleine de Montdidier i hovedrollen. Første bind hed 'Dronningens Dame' og havde faktisk researchen som sin styrke.

Nu er den kække Madeleine sluppet ud af klemmen mellem huguenotternes og katolikkernes kampe, og vi møder hende på de støvede spanske veje på vej mod Madrid med sin uundværlige kammerpige på bogens første sider.

Madeleine får ved foretræde hos Kong Phillip II lov til at slå sig ned ved hoffet. Det har hun hårdt brug for, da hun i øvrigt er gravid efter en hed affære med ingen ringere end huguenotternes nu dræbte leder. Derfor må hun hellere foregive at være enke.

Hun skynder sig at få et nyt saftigt erotisk forhold – denne gang til kongens halvbror, don Juan (!), og hun kommer lige så hurtigt på kant med hoffets værste intrigemagere, så hun midt i sin datters fødsel er ved at havne i inkvisitionens klør. Madeleine kan jo både læse, fægte, slå fra sig generelt, bære mandsklæder og interesserer sig for "vantro" discipliner.

Forfatteren har gjort sit hjemmearbejde, den historiske research er på plads, historien er underholdende, farverig og spændende fortalt, men denne anmelder kan nemt fristes til at kalde det ’Fifty Shades of Grey’ møder ’De tre Musketerer’. Men man kan ikke beskylde den for at være kedelig. Der er cliffhangers i bunkevis, og også til allersidst får vi en cliffhanger; Madeleine er på vej som slave og krigsbytte til Østen. To be continued...

Originally published by Beth Høst, Litteratursiden.