Barsk barndom, burhøs, mord og mobning

Oprettet: 01.08.2017 - 16:55

Bog: "Sommeren med Ellen" af Agnete Friis

Jakob får et opkald fra en gammel bekendt fra en fjern fortid - Det får ham til at rejse tilbage til Østjylland hvor han voksede op -  Samtidig klippes der tilbage til sommeren 1978, hvo

Agnete Friis
People'sPress

Barsk barndom, burhøns, mobning og mord er bare nogle af ingredienserne i denne velkomponerede sammenkogte sommergryde.

Jakob bliver en dag ringet op af en meget gammel grandonkel. En stemme fra en fortrængt fortid som beder om hjælp. Det er en - måske meget kærkommen - anledning for Jakob til at rejse tilbage til den egn i Jylland, hvor han voksede op. For Jakob står midt i en midtvejskrise; opbrud både i ægteskab og arbejde.

I 1978 var Jakob 16 år. Han voksede op hos en alkoholiseret far og en fraværende mor. Derfor brugte han sin sommerferie på at hjælpe sine to gamle grandonkler Anders og Anton med arbejdet på gården. En dag dukker Ellen op. En ung kvinde, som bor i landsbyens flippede kollektiv, - og hun beder om at få lov til at bo på gården hos brødrene Anders og Anton, fordi hun har problemer med sin kæreste. Jakob forelsker sig straks og uundgåeligt i smukke Ellen, og de har en fælles interesse i tegning.

Jakob har en jævnaldrende kammerat, Steen, som bor på den nærliggende hønsefarm. Steen har en storesøster, som konstant udsættes for mobning både fra sin kyniske bror og fra andre mennesker i den lille landsby. En skæbnesvanger dag forsvinder søsteren sporløst. Jakob observerer med bekymring hvordan Steen forandrer sig til en stressplaget søvnløs dreng, blot en skygge af sig selv.

Agnete Friis har skrevet en medrivende thriller, hvor siderne vender sig selv. Sproget er fremragende og beskrivelserne af miljøet og kulturen i 1978 rammer plet. Det tangerer næsten gys i den scene hvor de mishandlede burhøns skal indfanges til slagtning. Uha hvor er det godt at Søren Ryge stod i spidsen for korstoget mod burhøns.

Hvad der er sket med søsteren, skal jeg nok lade være med at røbe og hvad der sker med Ellen, den retarderede Anders, Anton, Steen og Jakob må du selv læse.