Barnets tarv af Ian McEwan

Oprettet: 25.04.2017 - 21:11

Bog: "Barnets tarv" af Ian McEwan

Fiona Maye er en fremtrædende dommer ved den britiske High Court, hvor hun behandler sager vedrørende familieret. Hun er kendt for sin skarpe intelligens, præcision og indlevelsesevne.

Ian McEwan
2015

Fiona Maye er sidst i 50´erne og en fremtrædende dommer ved den britiske High Court, hvor hun behandler sager vedrørende familieret. Hun har opbygget et ry som en intelligent kvinde, der har en meget fin indlevelsesevne og som er meget dygtig til sit arbejde.

På overfladen har hun alt: en strålende karriere, hun er afholdt og har i mange år været gift med den samme mand, men kradser man i overfladen vil man opdage, at den faglige succes dækker over private sorger og problemer i ægteskabet.

Det er en voldsom livsskuffelse for hende, at hun aldrig har fået børn-  og da manden en dag konfronterer hende med, at han ønsker at indlede en affære med en langt yngre kvinde bryder Fionas trygge verden sammen. Manden mener, at han har ret til et mere aktivt og spændende sexliv uden at overveje, at han er kommet i panikalderen og burde overveje at reparere sit ægteskab.

På jobbet konfronteres Fiona desuden med en kontroversiel sag, der sætter hende i et etisk dilemma. En 17-årig dreng ved navn Adam har nægtet at tage imod en lægebehandling der kan redde hans liv. Drengen er vokset op i en familie, der er Jehovas Vidner, og de er stærkt imod den blodtransfusion, der kan redde hans liv. Fionas opgave er nu at afgøre om retten kan tvinge Adam til at tage imod en uønsket behandling – også selvom Adam glimrende kan overskue konsekvenserne af, at sige nej til den behandling. Har en 17-årig et frit valg – eller skal hun som dommer fratage ham muligheden for at bestemme over sit eget liv?

Fiona vælger at besøge drengen på hospitalet, og dette møde gør et stort indtryk på Fiona.

På trods af, at sagen fremprovokerer voldsomme følelser i hende afsiger hun en dom, der skal ende med at få skelsættende følger for begge parter.

”Barnets tarv” er en intens roman, der handler om at holde fornuft og følelser adskilt i en proces, hvor det kan være vanskeligt at træffe en rationel beslutning.

Det er dog også en roman om hvordan mennesket kan nægte at se livets realiteter i øjnene og om hvordan nogle mennesker bruger jobbet som en bekvem undskyldning for, at undgå problemer. Arbejdet er så stor en del af Fionas identitet at hun har glemt at være et helt menneske, der også skal indgå i væsentlige relationer med andre.

”Barnets tarv” er en spændende og sofistikeret roman, som man kan opfatte som en kritik af meget religiøse miljøer, men som også handler om, at alle valg har konsekvenser.

Romanen er ganske enkelt fremragende og stærkt anbefalelsesværdig – det er litteratur når den er allerbedst.