Barden Beedles eventyr af Joanne K. Rowling

Oprettet: 08.01.2009 - 14:26

Bog: "Barden Beedles eventyr" af Joanne K. Rowling

Fantasy. Barden Beedle fortalte i det 15. århundrede eventyr, der blev magiske klassikere for troldmandsverdenen.

Joanne K. Rowling
Hanna Lützen

Rowling kan stadig fange læseren uden Harry Potter og hans venner, hvilket hun beviser i denne lille samling af gammelkloge eventyr.

Efter Harry Potters sidste bedrifter har der været et sært tomrum. Derfor er det bare hyggeligt, at kunne sætte sig med denne samling eventyr skrevet af Harry Potters "mor" J.K. Rowling (og en barde ved navn Beedle).

Oprindeligt var det ikke meningen, at bogen skulle udgives. I første omgang håndskrev Rowling seks specialeksemplarer til folk, der havde været med i Harry Potter-processen, og et syvende eksemplar blev sat på auktion og solgt for næsten to millioner engelske pund til Amazon.com. Alle pengene gik til "Children’s High Level Group" (CHLG), en velgørende organisation stiftet af bl.a. J.K. Rowling. Men skuffelsen hos verdens Harry Potter fans var alligevel for stor, og derfor kan eventyrsamlingen nu nydes af alle.

Det er en dejlig blanding af morsomme, pudsige, grumme og vise eventyr – alle gennemsyret af parolen "med ydmyghed kommer man længst". Om én af hovedpersonerne ”den hårhjertede heksemester” lærte noget af det, tror jeg ikke. Men alle børn (og voksne) skal nok fange budskabet.

Fire af de fem eventyr er nævnt i den sidste Harry Potter bog om dødsregalierne, og "eventyret om de tre brødre" var endda en vigtig del af plottet. I øvrigt var det et eksemplar af denne bog, som Hogwarts rektor Albus Dumbledore testamenterede til Hermione Granger, der som almindelig mugglerfødt  ikke var vokset op med troldmandsverdenens svar på Grimms eventyr.

Tilknyttet hvert eventyr er der kommentarer fra Dumbledore og forklarende noter fra forfatteren, hvor man klart fornemmer Dumbledores holdning til bla. snæversynethed. Det er meget underholdende og morsom læsning.

Bogens illustrationer er fine og skrøbelige blyantstegninger af forfatteren selv. Det er ikke stor kunst, men jeg synes de komplementerer eventyrsamlingen på smukkeste vis.

Som inkarneret Harry Potter fan synes jeg "Barden Beedles Eventyr" er en lille perle. Som altid forundres jeg over Rowlings kreative åre. I denne samling genkender man let træk fra klassiske eventyr, men hun har alligevel formået at give dem sit eget særpræg. Og da de er fortalt til troldmandsbørn spiller magi selvsagt en anden lærende rolle end i de gængse eventyr fortalt til mugglerbørn.

Harry Potter fan eller ej, Barden Beedles Eventyr er for alle!

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• SarahDK

ons, 04/02/2009 - 23:35

Det bedste ved denne bog er at det er et lille ekstra fix, nu da serien er slut. MEN men men, jo bogen er forklædt som små fortællinger, og de er hver især ganske unikke og underholdene. Dog synes jeg at J.K.R har gjort et fantastisk job. Det minder mig lidt om "Den lille Prins" hvor en harmløs historie om en lille prins, egentlig siger så meget om mennesker. J.K.R har formået at putte moraler ind i hver historie og ved at tilføje Dumbledore's kommentarer, føler man virkelig at man har lært noget af hver historie.