Baga Road af Grete Roulund

Oprettet: 29.03.2004 - 08:00

Bog: "Baga Road" af Grete Roulund

Danske Bella tager til Indien for at skrive et teaterstykke - Hun forelsker sig i to mænd mens en dødelig mystisk epidemi raser.
Originaludgave: 2003.

Grete Roulund
2003
Valby : Borgen

Lån bogen på

En forfærdende roman om ondskab og katastrofe. "Bella vil aldrig vænne sig til Baga Road. Ingen holder af nogen, alle holder af sig selv."

Den danske forfatter har et bemærkelsesværdigt forfatterskab bag sig. Hun har fået gode anmeldelser, men er på trods heraf ikke en bestseller-forfatter, som læsere efterspørger.

Stedet er Goa i Indien omkring en vej, Baga Road. Den danske kvinde Bella opholder sig her i en længere periode for at lave research og skrive. Det forventede billede af en gade i Indien indprentes straks på første side: kaos, vrimmel af dyr, mennesker og forfald.

Bella falder og slår sit knæ til blods. På mirakuløs vis bliver hun taget under behandling af en læge, en vis Hr. Fleur med blide hænder og en kølig aura. Hun bliver straks tiltrukket af ham. Hertil er man nået på 22 sider, og man er fanget ind i Roulunds fortælleunivers med de korte, præcise sætninger, der øger spændingen. For hvem er disse underlige mennesker? Både lægen Fleur og en anden europæer, Cavagnoud (diamanthandler), er mystiske og uforudsigelige.

Noget udefinerligt og destruktivt er der i den ene hændelse efter den anden. En død ara, som tillige pryder forsiden af bogen, varsler en kommende katastrofe. Fuglene mister fjer, dyrene pels, og en grusom død venter både dyr og mennesker i løbet af kort tid.

Fleur og Cavagnoud har en fortid, som langsomt afdækkes. De har begge elsket en nu afdød operasangerinde, men hvorledes var det nu, hun kom af dage? Som læser erfarer man et trekantsdrama, Bella nu er ved at være en del af, selvom hun ikke er klar over det.

Konsekvenserne af den omsiggribende epidemi/katastrofe gennemsyrer enhver handling, og uhyggen breder sig lige til den sidste side.

Borgen, 2003. 308 sider. kr 349,-

Læs anbefalingen af Professor Sterns kontor