Babylon - generation P af Viktor Pelevin

Oprettet: 17.02.2003 - 09:00

Bog: "Babylon - generation P" af Viktor Pelevin

Den unge lyriker Tatarskij kommer ind i reklamebranchen i det nye Rusland, hvor han under indflydelse af alkohol og narko kreerer groteske reklameindslag i en mafiastyret branche

Viktor Pelevin
2002
Tiderne Skifter

Den unge russer Tartarskij er hovedpersonen i Viktor Pelevins roman, der foregår i det nye Rusland efter Sovjetunionens fald. Tartarskij uddanner sig til oversætter fra andre USSR sprog, og da Sovjetunionen bryder sammen, er der pludselig ikke mere er brug for hans evner.

Først får han arbejde i en lille kiosk, men en dag møder han en af sine tidligere studiekammerater, Sergej Morkovin, og så tager Tartarskijs liv en drejning. Morkovin er nemlig i reklamebranchen, og han vil gerne have Tartarskij med sig. Det viser sig, at Tartarskij har gode evner inden for reklameverdenen, og resten af romanen følger vi hans karriere i en verden, hvor stoffer og sprut er en fast bestanddel sammen med risikoen for en voldsom død.

Tartarskij kommer ud for den ene mere gale begivenhed efter den anden, og Pelevin fortæller med rablende humor. De mest rædselsfulde reklamer købes med begejstring, for som reklamemanden Khanin (der i virkeligheden er taxi-chauffør) forklarer: "I dag vil kunderne gerne foregive at være folk, der følger med i, hvad der foregår inden for tv og i tilværelsen i det hele taget, og bevise, at det ikke koster dem noget at smide en million dollars lige ud ad vinduet. Derfor er det bedre for dem, jo dårligere deres tv-reklamer er…"

Pelevin har skrevet en roman om reklamens magt, og hvad der kan ske, hvis der ikke er en vis styring af pengene i et samfund. Hans roman foregår i det nye Rusland, der netop i disse år er udsat for en regulær revolution inden for markedsøkonomien, men den kan også læses som en roman over den vestlige verdens reklameindustri og dens tag i det moderne menneske.

Efter min mening er Pelevins danske debut en utroligt spændende roman. Den sætter reklameverdenen på spidsen, og den fik i hvert fald mig til at stoppe op en del gange under læsningen, fordi jeg lige skulle tænke mig om. Og det er bestemt ingen dårlig kvalitet ved en bog…

"Penge lugter! Benjamin – den nye aftershave fra Hugo Boss…"

Oversat af Jan Hansen. Tiderne Skifter, 2002. 324 sider. Kr. 298,-