Astrid & Veronika af Linda Olsson

Oprettet: 15.09.2008 - 12:06

Bog: "Astrid & Veronika" af Linda Olsson

Veronika vender efter en stor sorg tilbage til Sverige, hvor hun langsomt opbygger et venskab med sin sære nabo Astrid. Begge har haft det vanskeligt, men venskabet forandrer deres liv

Linda Olsson
Aronsen

Hjerte og smerte - roman om et givende og usædvanligt venskab mellem to kvinder, på tværs af alder og opvækstvilkår.

Et hemmeligt jordbærsted er det vidunderlige rum, hvor Astrid i sine unge dage mødtes med sin kæreste, som desværre senere kom af dage. Men jordbærstedet forbliver det rum, hvor Astrid indkapsler sin glæde, selv efter hun gifter sig med en landmand og får en datter. Men lykken splintres efter en hændelse, som for altid præger hendes skæbne.

”Der var et sted i skoven, højt oppe i bakkerne bag byen, hvor jeg ofte gik hen. Man skulle vide, at det var der, for der var ingen stier. En lille lysning midt i den tætte skov, med blødt sølvagtigt græs og skovjordbær.. Jeg stødte på det ved en tilfældighed, da jeg var ude for at lede efter svampe om efteråret, og derefter blev det mit hemmelige skjulested.”

Den meget yngre Veronika har efter en ensom opvækst med sin alenefar mødt lykken i form af James, som hun ubetinget lykkelig og forløst følger til New Zealand. Alt er fryd og gammen, indtil også ulykken rammer hende og hun atter er alene. Og derefter flygter hun til Sverige for at skrive romanen om sit livs kærlighed

En vinterdag i Dalarne i Sverige kommer Veronika kørende til sit lejede hus og til naboen Astrid, som til en start registrerer og iagttager den unge kvinde. Men langsomt udvikles nysgerrigheden til et spirende venskab, hvor de tør fortælle om deres livs smertepunkter og tør tage imod hinandens tilbud om venskab. Lag for lag skrælles det onde af, og tilbage står forsoningen.

Det er skæringspunktet mellem det oplevede livs smerte og troen på en fremtid trods alt, der er det bærende i denne smukke roman om venskab, som Linda Olsson har skrevet.

Det er Linda Olssons(f 1948) debutroman. Hun er født i Stockholm, uddannet jurist og efter en karriere i bankverdenen bosat rundt om i verden, indtil hun i 1990 bosatte sig i Auckland, New Zealand.

Forsidebilledet med skønne skovjordbær i menneskehænder illustrerer romanens indhold perfekt.

Oversat fra engelsk af Marie Kopp efter ’Let Me Sing You Gentle Songs'. Aronsen, 2008. 270 sider.