Astas bog af Barbara Vine

Oprettet: 01.11.2006 - 09:06

Bog: "Astas bog" af Barbara Vine

Halvfjerds år efter at Asta med sin mand emigrerede fra Danmark til London, kommer hendes barnebarn i besiddelse af den dagbog, Asta skrev i sine ensomme stunder, og som afslører dramatiske familie

Barbara Vine
1994

Asta emigrerer med sin mand fra Danmark til England i starten af 1900-tallet; hun fortæller om sit liv i sin dagbog, som efter hendes død findes af familien og afslører en stor hemmelighed.

Anbefalet af bibliotekar Jette S. F. Holst, Horsens Bibliotek

Asta er ikke en helt almindelig kvinde. Hun er gift med Rasmus, som hun faktisk slet ikke bryder sig om, men som hun ikke kan forlade p.g.a. omverdenens normer. Sammen har de fire børn, to drenge og to piger, og den ældste pige Swanny er Astas absolutte favorit. Asta har mange tanker og meninger som er usædvanlige for en kvinde på den tid, og for at få luft for dem fører hun dagbog.

Som gammel flytter Asta ind hos Swanny og hendes mand Torben. En dag modtager Swanny et anonymt brev, som påstår, at hun ikke er Astas biologiske datter. Da Swanny konfronterer Asta med påstanden, lyver Asta for hende, og det ødelægger næsten Swannys psyke.

Sideløbende med Astas historie hører vi også historien om Alfred Roper, som anklages for mordet på sin hustru i 1905. Roper skar ifølge anklageren halsen over på hustruen og tog af sted med deres søn. Tilbage efterlod han deres lille datter på 14 måneder, som herefter sporløst forsvandt.

Hele historien fortælles dels gennem Astas dagbøger og dels af barnebarnet Ann, som efter Swannys død bliver ansvarlig for udgivelsen af dagbøgerne. Som ældre bliver Swanny mere og mere påvirket af sin mistanke om ikke at være sine forældres biologiske datter, og efter hendes død fortsætter Ann arbejdet med at spore, hvem hendes moster i virkeligheden var.

Barbara Vine er pseudonym for Ruth Rendell. Som sig selv skriver hun gode krimier, men som Barbara Vine skriver hun en lidt anden type romaner. ”Astas bog” er en blanding af en slægtsfortælling og thriller, og den er eminent godt skrevet!

Barbara Vine kan som få fortælle en historie, så man er nødt til at læse næste side med for at se, hvad der sker. Hun strør ikke om sig med masser af vold og blod, men alligevel er ”Astas bog” spændende som en kriminalhistorie. Personerne står levende, og spørgsmålet om Swannys identitet bliver mere og mere interessant, efterhånden som forskellige muligheder afdækkes.

Jeg kan kun sige: Læs den!

Oversat fra engelsk af Bjarne Nielsen efter 'Asta's Book'. Gyldendal, 1994.  343 sider.

Køb bogen

Lån bogen på Bibliotek.dk