Askepot af Kristina Ohlsson

Oprettet: 08.06.2010 - 10:06

Bog: "Askepot" af Kristina Ohlsson

Krimi - Fredrika Bergman er ansat som akademisk uddannet efterforsker i politiet, hun føler sig ilde tilpas og "drengene" har da også svært ved at acceptere hende - Men lidt efter lidt får hun greb

Kristina Ohlsson
Lilian Kingo
Modtryk

Utroligt spændende, velskrevet og underholdende krimi af debutant. Det bedste jeg har læst siden Läckberg.

En lille pige forsvinder fra et tog i Stockholm. Politimanden Alex Recht bliver sat til at lede efterforskningen, og ved hans side står akademikeren Fredrika Bergman. Er det barnets voldelige far, der har kidnappet pigen, eftersom han og moderen står midt i en skilsmisse? Usikkerheden vokser i takt med, at endnu et barn forsvinder. Hurtigt vokser sagen, og det viser sig, at det spor politiet i første omgang slog ind på, ikke er det rigtige spor. Hvad er sammenhængen mellem disse børn, og hvad er fællesnævneren mellem deres mødre?

Fredrika Bergman er på grund af sin akademikerbaggrund uddannet til at tænke anderledes end politiet, hvilket ikke er til alles tilfredshed, og som tiden rinder ud for de forsvundne børn, presses Fredrika ud i at overbevise sine kolleger om at følge hendes spor.

Kristina Ohlsson er til daglig sikkerhedspolitisk analytiker ved rigspolitiet i Sverige. ’Askepot’ er hendes skønlitterære debut, og den er allerede solgt til tretten lande og rettighederne er solgt til USA. Kristina Ohlsson skriver helt fantastisk, og formår at holde sin læser fanget i spænding lige til det sidste.

I ’Askepot’ bruger Kristina Ohlsson af sine egne erfaringer til at skrive en gennemresearcet politiroman. Bogens hovedperson Frederika Bergman har som eksempel den samme uddannelsesmæssige baggrund som Kristina Ohlsson selv.

Bogen kan sammenlignes med mange af denne tids nordiske ”femi-krimier”, som f.eks. krimier af Camilla Läckberg, Sara Blædel og Liza Marklund.

’Askepot’ er første bog i serien om Fredrika Bergman og hendes kolleger i det svenske politimiljø. Læs den og glæd jer til anden del udkommer på dansk.