Aske af Yrsa Sigurðardóttir

Oprettet: 23.11.2009 - 12:36

Bog: "Aske" af Yrsa Sigurðardóttir

Krimi. Ved en udgravning af et askedækket hus fra vulkanudbruddet 1973 på Vestmannaøerne findes et afhugget hoved og tre lig.

Yrsa Sigurðardóttir
Áslaug Th. Rögnvaldsdóttir

Vestmannaøerne en grå og trist dag. Tre lig og et hoved i en kasse dukker op af asken, en kvinde myrdes, og det lille samfund konfronteres igen med fortiden.

Mange år efter et vulkanudbrud på Vestmannøerne begynder man at grave de huse ud som blev dækket af aske. Her gør man flere interessante fund, tre lig og et hoved i en kasse. Arkæologerne blev ret rystede over fundet. Ligene har ligget der længe, idet folk blev genhuset andre steder under vulkanudbruddet. En kvinde, Alda, findes død i sin lejlighed, og selvom det umiddelbart ligner selvmord viser obduktionen, at der er begået mord. Men hvem er skyldige? Her kører der flere parallelle mordsager det samme sted og med mange forskellige personer som potentielt medskyldige, da tidsrammen for de to mord er forskellig.

Markus Magnusson som boede i huset dengang bliver anklaget, og vælger Thora Gudmundsdottir som sin advokat. Uanset hvem hun afhører for at komme løsningen nærmere, kan hun mærke at noget forties. Magnus og hans familie er chokerede over anklagen, ligesom andre afhørte er meget dårlige til at huske. For at kunne bevise, at Magnus er uskyldig må Thora tage lidt utraditionelle metoder i brug.

Romanen er ikke så godt skruet sammen som de øvrige forfatteren har udgivet. ’Aske’ starter godt ud med en masse spænding, men efter de første 50 sider bliver den tung at komme igennem. Der er frygtelig mange afhøringer og sniksnak, og den kommer ikke rigtig videre. Man kan fornemme at forfatteren vil en hel masse her. Det betyder at der er en masse mennesker og historie som har svært ved at hænge sammen

Men romanens sidste del lever helt op til læserens forventning. Spændingen øges efterhånden som opklaringen skrider frem, og trådene redes ud. Og med en utrolig overraskende slutning, som gør at romanen alligevel er værd at læse.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• hherskind

fre, 07/09/2012 - 11:23

Nu har jeg - modsat anmelderen - ikke læst andre af forfatternes bøger. Men jeg nød til fulde samlingen af puslespillet. Det islandske setup er helt unikt, og ikke mindst advokaten ganske sanseligt beskrevet. Jeg ville dog nødig skulle betale regningen for advokatens meget store (proaktive) arbejde.

Mit problem med bogen var den højst uventede slutning, hvor forfatteren i en lang monolog lader morderen forklare hele sammenhængen. Det føltes påklistret og ude af trit med bogens øvrige rytme.