Artiskokhjerte af Line-Maria Lång

Oprettet: 03.04.2014 - 12:57

Bog: "Artiskokhjerte" af Line-Maria Lång

Lisa flyver ned til sin far i Paris i håbet om mere samvær. Men alt er ikke som det skal være, og Lisa indleder et forhold til den noget ældre musikanmelder Le Monstre

Line-Maria Lång
2014
Rosinante

Ven, far eller elsker? Velskrevet debutroman om 15-årige Lisas forhold til en meget ældre mand.

Lisa, der er hovedperson og jeg-fortæller i Line-Maria Långs debutroman, sprang nogle klasser over i folkeskolen. Hun var kun tretten, da hun startede på HF, og ved romanens start er hun lige blevet student kun femten år gammel. I eksamensgave har Lisa ønsket sig en tur til Paris. Hun vil besøge den far, der forlod hende, da hun var ti år gammel.

Lisas forældre mødte hinanden under en jazzfestival. Lisas far spillede trompet og var kommet hele vejen fra Paris. Lisas mor sang og forelskede sig altid i dem, hun spillede sammen med. Lisas far havde en kone og en datter i Paris. Dem forlod han og fik en ny familie i København. Men da Lisas mor fandt parfumeduftende breve med billeder af Lisas fars ekskone uden ret meget tøj på, smed hun ham ud, og han flyttede tilbage til Paris.

I Paris bliver Lisa hentet i lufthavnen af den storesøster, hun ikke kender. Hun skal bo hos hende, og i løbet af de næste måneder i Paris er det ikke meget, Lisa ser sin far. Til gengæld indleder hun et forhold til overboen, en aldrende musikanmelder, der bliver kaldt ”Le Monstre”. Det er sørgeligt at se den unge pige forsøge at få faderlig omsorg og opmærksomhed ved hjælp af sex. Og selvom overboen er en ældre mand og den voksne i denne sammenhæng, er det også sørgeligt at se ham forveksle en ung piges desperate hunger efter opmærksomhed med forelskelse. Han bliver forvirret og beæret, og først da Lisa råber til ham, at hun gerne vil vide, om han vil være hendes ven, far eller elsker, vågner han ligesom op og siger stop.

Artiskokhjerte er en god og velskrevet debutroman skrevet i et kort, præcist og alligevel meget poetisk sprog. Line-Maria Lång skildrer den unge piges ensomhed, skrøbelighed og til tider meget selvdestruktive adfærd med indlevelse og stor sympati.