Artemis af Vibeke Vasbo

Oprettet: 01.10.2007 - 18:06

Bog: "Artemis" af Vibeke Vasbo

Artemis er en meget karakterfuld kat, og i beskrivelsen af 12 år med Artemis tilsætter forfatteren beskrivelsen af livet i en sjællandsk præstegård og livet i samhørighed med naturen.

Vibeke Vasbo
2004
Samleren

En præstefrues liv sammen med hunkatten Artemis, der her slår hunden af pinden som menneskets bedste ven. Ligesom katten er centrum i sin egen verden, er den det ligeledes i denne bog.

Anbefalet af Susanne Vedel Skaaning, Hedensted Bibliotekerne

Denne roman afspejler kattens væsen meget godt ved både at være graciøs og intens. Der er tale om en roman, der skildrer et varmt kærlighedsforhold mellem en kvinde og hendes kæledyr.

Vi kommer tæt på naturen ude på en præstegård i Ørslev (Gud ved hvor det ligger, ha!). Vi er langt fra byen ude i den skønne og vilde natur, kattens paradis. Vi følger dens færden, om dagen, om natten. Vi får et indblik i dens hemmelige liv. Andre dyr kommer også ind i billedet, fugle og mus som er kattens byttedyr. Andre katte, der dog ikke har ligeså meget karakter som Artemis.

Kattens navn kan ikke være mere velvalgt, da Artemis er jagtens, skovens og dyrenes gudinde i græsk mytologi. Hun har en modstridende natur ved at være både god og tilgivende, og samtidigt en ubarmhjertig og streng gudinde. En dame med karakter ligesom katten Artemis.

Naboer er ikke altid glade for katte, og kattehadere findes overalt. I denne bog er det ingen undtagelse. Naboen har den holdning, at katte bruger deres roser som lokum, hvilket der jo nok er noget om. Så frem med riven eller kosten for at få jaget katten væk. Jeg fik lige associationer til min barndom, hvor min nabo havde den holdning, at det var i orden at skyde efter folks kæledyr med en luftpistol… Grrr!

Det er en bog, der rammer ind i hjertet. Vi kan klart tolke meget ud af denne beretning, der er meget selvbiografisk: katten er én side af kvinden, der fortæller. Den rummer flere lag. På én gang distanceret, men på samme tid intensiv. 12 år levede hun med Artemis, 12 år levede hun med sin mand, et efter sigende stormfuldt ægteskab.

Bogen handler om det at miste, om at modtage, om livets små glæder, om livets sorger, om ro, om (naturens og menneskers) vildskab.

Men jeg må sige, at jeg først og fremmest læste den ud fra et katteelskersynspunkt. Da jeg så forsiden på bogen, var jeg solgt, en dejlig sort/hvid kat, der ikke er til at stå for!

Mjav! Kan du lide katte? Så skulle du ta’ at få læst denne bog med det samme!

Vasbo, Vibeke: Artemis: beretning om en kat. Samleren, 2004. - 186 sider