Anmeldelse: Twilight (Tusmørke)

Oprettet: 08.12.2016 - 17:35

Bog: "Twilight" af Stephenie Meyer

Bella på 16 år forelsker sig hovedkuls i klassekammeraten Edward. Selvom han fortæller hende, at han er vampyr, og hun er i fare, når hun frister ham, skræmmer det hende ikke.

Stephenie Meyer
2006
New York : Little, Brown

Jeg har altid godt kunne lide en god fantasy bog. Det fantasy bøgerne i højere grad gør for mig end andre bogtyper, er at jeg virkelig kan leve mig ind i dem og få følelsen af at man er i en helt anden verden. Jeg har læst bøger som Ringenes Herre og Harry Potter og tænkte at jeg derfor også måtte give Twilight sagaen en chance.

Handlingen

Bogen handler om den unge pige Isabella der skal flytte hjem til sin far, fordi hendes mor skal rejse rundt med sin kæreste som er baseball spiller. Hos sin far i en lille forstadsby føler hun sig overhovedet ikke tilpas, før hun møder den mystiske person Edward. Det viser sig hurtigt at de bliver forelsket i hinanden, men alt er ikke som det ser ud da Edward rent faktisk er en vampyr og har levet i flere 100 år.

Det er det korte af det lange, men du har sikkert også hørt om bogen før og kender til handlingen med den store popularitet den har fået.

Vurdering

Historien fungerer i og for sig meget godt, den er god sammenhængede og godt fortalt, med andre ord ingen tvivl om forfatterens Stephanie Meyers evner. For mig, en mand, er der dog for meget romantik og følelser i bogen. Jeg føler også at det forhold der bliver beskrevet mellem Isabella og Edward er alt for meget og overdrevet kærlighed og så hænger det ikke sammen med den action der opstår senere i bogen.

Jeg blev da lidt fanget af bogen da jeg var i gang, men regner ikke med at jeg kommer til at læse de resterende bøger i serien. Der er simpelthen for meget romantik og for lidt fantasy.

Twilight er som bekendt også filmatiseret og orker du ikke at læse bogen, kan jeg da godt anbefale dig at se filmene. Den første film er dog klart bedst, hvor de efterfølgende bliver dårligere og dårligere efter min mening.

Støtte også lige på en artikel fra en af de andre brugere her på siden, hvor han anbefalede de bedste filmatiserede fantasy bøger. Hvis du ligesom mig er til fantasy vil jeg anbefale dig at læse de bøger eller som minimum se filmene.