Anmeldelse: Sagen om Amagermanden

Oprettet: 21.11.2016 - 15:23

Bog: "Sagen om Amagermanden " af Claus Buhr

Afdækning af politiets efterforskning af sagen om "Amagermanden", Marcel Lychau Hansen, der er blevet kendt skyldig i to drab og syv voldtægter eller voldtægtsforsøg gennem 23 år.

Claus Buhr
Vicki Therkildsen
Resume
Hvis du er til krimi fra virkelighedens verden, så er denne bog spot-on. Man lærer virkelig meget om Amagermanden eller Marcel Lycchau Hansen som han hedder rigtigt. Man høre om hans opvækst og vejen til en forskruet mand, der stadig ikke erkender sig skyldig i sine forbrydelser. Mange af hans kriminelle handlinger er beskrevet meget detaljeret i bogen, og det er bestemt ikke for sarte sjæle.

Opvæksten
I bogen hører man om hans opvækst i en ellers meget almindelig dansk familie, men alligevel er han ikke helt normal. Allerede fra ungdommen hører man om forfærdelige ting han har gjort mod andre jævnaldrende og allerede her begynder bogen og beskrivelsen af ham at blive skræmmende.

Forbrydelserne
Nogle af de forbrydelser han har begået er beskrevet ganske detaljeret, og det kan godt virke skræmmende for nogen, det skal man være opmærksom på inden man kaster sig ud i læsningen. Det er super interessant at høre om efterforskningen af forbrydelserne og de små fejl der bliver begået af politiet undervejs, der gør at det er muligt for Amagermanden at gå løs i så mange år.

Retssagen
Til slut i bogen høre man om retssagen og hele dens forløb. Hvordan han ender med at blive dømt og fastholder sin uskyld, samt de metoder han tage i brug for at komme ud af fængslet.

Vurdering
Alt i alt er det en virklig spændene bog, der holder en fanget fra ende til anden. For nogle vil beskrivelse af hans forbrydeser dog virkelig være uhyggelig, der de er beskrevet i mindste detalje ud fra politirapporter den gang. Jeg vil anbefale alle der har en interesse i krimi og gamle politisager at læse eller lytte til denne bog.