Andvake af Jon Fosse

Oprettet: 27.09.2017 - 01:55

Bog: "Andvake" af Jon Fosse

Skæbnetung fortælling med bibelske associationer om et purungt par, der forstødt fra landsbyen desperat søger natlogi i en regnfuld og kold storby - Pigen er højgravid, og sammen mindes de tid

Jon Fosse
Karsten Sand Iversen
Batzer & Co

Den prisvindende norske forfatter og dramatiker Jon Fosse (født 1959) har siden sin debut i 1983 udgivet cirka 50 bøger, der spænder over romaner, digte, dramaer samt børne- og billedbøger. Han er oversat til 40 sprog og modtog i 2007 Svenska Akademiens Nordiske Litteraturpris, så det er en meget veletableret og produktiv forfatter, der har skrevet den bog du nu læser en anmeldelse af.

”Andvake” er første bog i en trilogi, der indbragte forfatteren Nordisk Råds Litteraturpris i 2015. Alle tre bøger i trilogien er kortromaner og denne første bog i serien er på beskedne 75 sider.

Bogen foregår i byen Bjørgvin i Norge.

Det purunge kærestepar Asle og Alida (begge ca. 17 år) er netop kommet til byen, hvor de håber at finde både arbejde, bopæl og noget der minder om en stabil tilværelse. Asle er blevet forældreløs i en tidlig alder og Alida er blevet udstødt af sin egen mor fordi hun er blevet gravid uden at have giftet sig med Asle. Moderen mener kort sagt, at datteren er en hore, og derfor kan hverken Alida eller Asle bo hjemme hos hende, heller ikke selvom datteren er højgravid og dybest set har brug for støtte.

Det unge par rejser derfor fra lilleputbyen Dølgen, men der er desværre ingen, der ønsker at hjælpe det unge par i storbyen Bjørgvin.

Bogen følger Alida og Asle gennem Bjørgvins gader, hvor de uden held forsøger at finde et værelse de kan leje sig ind på. Ingen vil hjælpe et ungt, ugift par, hvor kvinden er kommet i uføre. Læseren følger også de begivenheder, der er gået forud for, at det unge par er havnet i denne noget frustrerende situation, der kulminerer da Alida føder parrets barn, en lille dreng, der får navnet Sigvald efter sin farfar.

Målt på sideantal er ”Andvake” en lille, ubetydelig bog. Ser man derimod på substans er der her tale om en både intens og væsentlig bog, der gør meget stort indtryk på læseren.

Kortromanen er fyldt med bibelske associationer, det er en markant bog om kærlighed, had og hævn og indeholder faktisk alle de elementer der er brug for når der skal skabes et lille, litterært mesterværk.

”Andvake” er en usædvanligt fin og overbevisende bog. Romanen er en både unik og sanselig læseoplevelse, og jeg kan ikke mindes at jeg nogensinde har læst noget, der minder om denne bog. Bogen er gribende og jeg synes der er tale om litteratur, hvor kvaliteten er helt i top – både sprogligt og indholdsmæssigt.

Denne anmelder er endog meget begejstret for ”Andvake” og jeg kan kun sige, at man har snydt sig selv for en sjældent god læseoplevelse hvis man endnu ikke har læst denne bog.

Bonusinfo: Andvake er et gammelt norrønt ord, der betyder søvnløshed, årvågenhed eller nattevågen.