Andrea Busfield: Født i skyggernes tid

Oprettet: 29.06.2010 - 13:13

Bog: "Født i skyggernes tid" af Andrea Busfield

Den 11-årige Fawad vokser op i det barske og borgerkrigshærgede Afghanistan, hvor moderen og han lever af hårdt arbejde og fra hånden til munden - Da moderen får arbejde hos en vestlig hjælpearbejd

Andrea Busfield
Juliane Wammen
Thaning & Appel

Der er noget fuldstændigt grundlæggende galt med denne roman, nemlig troværdigheden. Historien er fortalt af 11-årige Fawed, som af omveje er kommet til at bo sammen med sin mor i et hus i Kabul hos tre udlænding, bl.a. den smukke Georgie fra England. Hun er kæreste med den rige Khaled Khan, som muligvis er narkobaron. Fawed er nok den mest modne 11-årige, jeg er stødt på i en roman: Han gennemskuer voksne spil, er giftekniv for sin mor og Georgia, analyserer Afghanistans situation i årene efter Talebans fald og jeg ved ikke hvad.
Bogen er ret underholdende, men en omgang halvlyserød feel-good, hvor utroværdigheden er så tyk, at det indimellem virker som en parodi. Jeg håber og tror, at Andrea Busfield ikke smurte ligeså tykt på, da hun var korrespondent for News of the World i Afghanistan fra 2001.

Fra: Bogbrokken