Amy og Isabelle af Elizabeth Strout

Oprettet: 01.08.2000 - 08:00

Bog: "Amy og Isabelle" af Elizabeth Strout

Isabelle bor alene med 16-årige Amy - Hun er jaloux over Amys forhold til en lidt ældre lærer, men til gengæld får det hende til at tage sin egen tilværelse op til revision

Elizabeth Strout
Helga W. Lindhardt
1999
Borgen

Elizabeth Strout debuterede med denne roman, og lad mig røbe det med det samme: jeg synes det er en rigtig god bog!

Bogen foregår i USA i 1970'erne i New England i en lille almindelig, søvnig amerikansk by - "in the middle of nowhere". Amy og Isabelle er ikke, som man kunne foranledes til at tro, veninder, men mor og datter. Isabelle er mange år tidligere flyttet til byen, alene med sin lille datter Amy. Siden har hun forsøgt at leve så anonymt og ordentligt som muligt.

Den sommer, vi møder dem, er anderledes end andre somre. Kvælende, lummer. Og den sommer bryder to mennesker ind i Amys liv. Møder der for altid ændrer forholdet mor og datter imellem. Den ene person er en, for Isabelle, upassende veninde til Amy, den anden person er en ny, moden lærer, som hun får et intenst forhold til.

De forhold og den kvælende sommer får Isabelles, Amys og såmænd hele den lille bys beboeres liv til at krakelere. Og det kommer der et nyt og anderledes liv ud af.

Bogen er velskrevet. Den minder - hvad angår tema og miljø - en del om Alice Hoffmans romaner, og den formår som de fleste af dennes bøger at fange læseren ind fra starten.

Borgen, 1999. 369 sider.

BogWeb - 1. august 2000