Ambassadøren af Bragi Ólafsson

Oprettet: 25.02.2008 - 13:06

Bog: "Ambassadøren" af Bragi Ólafsson

Sturla er en mislykket, uudgivet lyriker, der også har et forkvaklet forhold til sin familie, men en stor tro på eget talent

Bragi Ólafsson
Athene

Lun og poetisk fortælling af bedste nordiske kvalitet

Den islandske digter, Sturla Jon, inviteres til Litauen til en poesifestival, hvor han skal læse et af sine digte op. Det er skam en alvorlig sag, poesi, så Sturla graver dybt i lommerne og køber sig en usandsynlig dyr jakke som senere nærmest udløser en diplomatisk krise i Litauen. Der sker nemlig det at Sturlas dyre jakke bliver stjålet under et restaurantbesøg hvorfor han vælger at stjæle en af de andre deltageres jakker. En, om muligt, endnu dyrere jakke. Og da han konfronteres med det, vælger Sturla den ikke-diplomatiske løsning.

Selvom Sturla føler sig udsendt af nationen - i poesiens tjeneste - er vi heldigvis ikke kommet med til Litauen for at høre lyrik. I stedet følger vi på nærmeste hold den lidt småneurotiske, lidt patetiske, men alligevel charmerende Sturla som hurtigt betages af den skønne Liliya, en lokal lyriker. Med jævne mellemrum orienteres han af forskellige hjemlige kilder via mobiltelefon. Det viser sig nemlig at Sturlas nyeste digtsamling har skabt en mindre litterær skandale hjemme i Island da det afsløres at han måske har stjålet ordene fra sin fætter der i øvrigt begik selvmord i en ung alder. Og som vist nok også havde et intimt forhold til Sturlas mor som nu er alkoholiker, gammel, sær og imidlertid står over for at debutere som erotisk model på en fotoudstilling, dog med den formildende omstændighed at billederne er fra dengang hun stadig var fast i kødet.

Sturla har fem børn, en ekskone og en gammel opmærksomhedskrævende far - og glem nu ikke moren. I disse forhold navigerer digteren diplomatisk igennem det hele: de menneskelige forviklinger, små og mellemstore katastrofer og enkelte pinligheder på krumme-tæer-niveau. Som læser hvirvles man magtesløst med og betages af de lidt underspillede, men alligevel levende og farverige scenerier. Det er simpelthen mageløst. Nærmest poetisk underfundighed. Sproget sprudler sammen med historiens humoristiske vinkler der er både skæve og finurlige. Der er noget vidunderligt karikeret ved flere af historiens centrale personer som ud over at fungere godt også på en og samme tid bidrager med noget dybsindigt om menneskene og relationerne imellem dem.

Pointen er klokkeklar og serveres smidigt: Der er forskel på at være diplomatisk og konfliktsky.

Oversat fra islandsk af Kim Lembek efter 'Sendiherrann'. Athene, 2008. 332 sider

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.