Alias Grace af Margaret Atwood

Oprettet: 01.10.1998 - 08:00

Bog: "Alias Grace" af Margaret Atwood

Historisk roman om tjenestepigen Grace Marks, der som 16-årig i 1843 blev anklaget for medskyld i mordet på sine arbejdsgivere i Toronto, hvortil hun var emigreret fra Irland

Margaret Atwood
1997

Med Alias Grace har Margaret Atwood skrevet en intens og spændende roman om Grace Marks, der er en af hovedpersonerne i en berygtet mordhistorie fra Canada i det nittende århundrede.

I 1843 blev hun i en alder af 16 år anklaget for at være delagtig i mordet på sin arbejdsgiver og dennes elskerinde. Grace dømmes til døden, selv om hun hævder sin uskyld, mens hendes medanklagede, staldkarlen James McDermott bliver hængt. Graces dødsdom udsættes dog hele tiden. Historien begynder, da den unge læge Simon Jordan møder Grace 16 år efter forbrydelsen i 1859. Grace fortæller sin historie til Jordan, og hele tiden formår Atwood at tegne et foruroligende psykologisk billede af Grace og af Jordan. Lægens forsøg på at udforske Grace's sjæl og finde frem til, hvad der virkelig skete, stiller efterhånden store krav til den unge Jordan, der vikles ind i en historie, han har svært ved at overskue.

Atwoods roman bygger på et stort researcharbejde og giver et fremragende billede af datidens samfund i Canada og ikke mindst et uddybende indblik i kvinden Grace. Romanen er Atwood's niende roman.

Lindhart & Ringhof, 1997. 501 sider.

BogWeb - 1. oktober 1998