Alexandriaforbindelsen af Steve Berry

Oprettet: 15.07.2008 - 12:06

Bog: "Alexandriaforbindelsen" af Steve Berry

Den tidligere CIA-agent Cotton Malone, der har trukket sig tilbage til en boghandlertilværelse i København, drages ind i et livsfarligt spil om intet mindre den korrekte placering af staten Israe.<

Steve Berry

Herligt gensyn med den tidligere amerikanske agent Cotton Malone i selvstændig fortsættelse til "Tempelriddernes arv".

Cotton Malone har, som man vil vide det fra den første bog om ham, trukket sig tilbage fra det risikofyldte liv som agent for den amerikanske regering og har slået sig ned i København. Her har han åbnet en antikvarboghandel, hvor han lever et stille og tilbagetrukket liv, men fortiden indhenter ham, da han modtager en mail, hvori han bliver truet med sønnens død. Hans ekskone bekræfter, at truslen er reel nok, og han har nu 72 timer til at finde og udlevere det såkaldte ’Alexandria Link’.

Et hemmeligt broderskab ønsker at finde det ellers tabte og navnkundige bibliotek i Alexandria. I biblioteket findes et dokument, som kan ændre hele historieskrivningen.

Det Gamle Testamente er resultatet af en gigantisk forfalskning, og hvis dokumentet falder i de forkerte hænder, kan der blive vendt op og ned på den politiske dagsorden og sat spørgsmålstegn ved Israels eksistensberettigelse.
Malone må gå gennem ild og vand for at sikre sin søn og dokumentet, og hans søgen fører ham vidt omkring i verden: England, Portugal, Amerika og Sinai-ørkenen.

Der er bestemt ikke tale om stor litteratur, personskildringerne nærmer sig det skeletagtige, og historien om det forsvundne bibliotek i Alexandria er tæt på at være det rene vrøvl, men for pokker, hvor er man godt underholdt!

Blandingen af historiske data og referencer fungerer perfekt sammen med det rendyrkede eventyr og action, og bogen er svær at lægge fra sig. Spiller man oven i købet med på bogens præmisser, hænger historien egentlig også ganske godt sammen endda, og det er vel, når alt kommer til alt, alfa og omega for en underholdningsroman af denne type.

Dan Brown lader til at have god tid med at få skrevet sin nye bog, men i mellemtiden kan man sagtens 'nøjes' med Steve Berry, og han har oven i købet 4 andre titler af lignende støbning, som endnu ikke er oversat til dansk.

Oversat fra amerikansk af Per Vadmand efter 'The Alexandria link '. Lindhardt og Ringhof, 2008. 478 sider