Aldrig mere fri af Sara Blædel

Oprettet: 28.04.2008 - 12:06

Bog: "Aldrig mere fri" af Sara Blædel

Krimi - I Skelbækgade i København bliver en ung kvinde fundet myrdet, og politiassistent Louise Ricks arbejde med opklaringen fører dybt ind i en iskold og kynisk verden af prostitution og kvindeha

Sara Blædel
People's Press

Endnu en ferm femikrimi fra Sara Blædels hånd, hvor realistisk politiarbejde og aktuelle samfundstemaer blandes med veninderne Louise og Camillas private problemer.

De tre foregående bøger om kriminalassistent Louise Rick og hendes veninde Camilla der er journalist, har handlet om hhv. narkomiljøet, netdating og tvangsægteskaber. Nu er turen kommet til prostitution og handel med kvinder. Bogen har to parallelle plots: Det brutale mord på en østeuropæisk prostitueret og fundet af et nyfødt spædbarn i en kirke. Camilla bliver indblandet i begge sager med voldsomme personlige omkostninger til følge, og Louise kommer ligeledes til at arbejde med opklaringen.

Snart følger flere grusomme voldshandlinger efter, og de to sager viser sig at hænge sammen og have baggrund i balkanlandenes krudttønde af borgerkrige og etniske konflikter. Den såkaldte "østvold" er nået til Danmark, hvor rå og skånselsløse bagmænd opererer med et helt andet værdigrundlag end vores, når det handler om menneskeliv.

Sara Blædel har tydeligvis gjort sit hjemmearbejde og researchet i baggrunden for, at så mange kvinder fra østlandene befolker fliserne på Vesterbro. De færreste af dem ofre for decideret kvindehandel, de fleste mere eller mindre frivilligt i håbet om at kunne tjene penge - men alle i lommen på og udnyttet af kyniske alfonser. De langt hen ad vejen "pæne mænd", som er kunder, får lige en hilsen med på vejen …

Skildringerne af det til tider ørkesløse og rutineprægede politiarbejde virker ligeledes realistiske, ligesom det faktum, at de største fisk til tider smutter uden om nettet. Til gengæld må det tilskrives den kunstneriske frihed, at de to hovedpersoner atter en gang bliver så dybt personligt engageret i sagerne, der involverer nogle af deres nærmeste. Men selvfølgelig er det med til at gøre handlingen endnu mere spændende og dramatisk.

For Louise betyder den overrumplende slutning måske helt nye perspektiver i livet. Sara Blædels mange trofaste fans vil ikke blive skuffede, men i stedet vente utålmodigt på fortsættelsen!