Albert Colds drømme om dronningen af Henning Mortensen

Oprettet: 23.09.2013 - 10:09

Bog: "Albert Colds drømme om dronningen" af

Femten noveller, der med en fantasifuld eller absurd vinkel tager afsæt i menneskers almindelige og rutineprægede hverdagsliv og tematiserer kærligheden, ensomheden, døden, volden, alderdommen, for

Henning Mortensen kaster et blik på dagligdagen, livet og sågar døden, så sammenstød mellem realisme og drømmes logik, får tingene til at udvikle sig i  uventede retninger. Det er skævt, overraskende og til tider også lidt for meget af det gode.

Novellesamlingens 15 historier fører læseren rundt i Danmark og Frankrig, og det er ikke for meget sagt, at man kommer både til hytte og slot.

Slottet er ramme om samlingens længste novelle - næsten en lille roman - om en forbrydelse, der udspiller sig i de højeste kredse. En faktisk ganske realistisk fortælling.

Hytten, eller i hvert fald en beskeden bolig i skoven, føres læseren også til i en af samlingens bedste noveller 'Forebyggende kredsløbsundersøgelse'. Her fastholdes realismen så nogenlunde i fortællingen om enkemanden Hasse Frederiksen på 67, der modtager en opfordring til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse om kredsløbssygdomme. Han beslutter at svare - men svarer så alternativt, at en nogenlunde jævnaldrende, enlig kvindelig sekretær i undersøgelsesstaben beslutter at aflægge ham et besøg. Her udfordres sandsynligheden så lige en smule. Hasse har sin alder til trods træklatring som hobby - og minsandten om ikke vi i historiens slutning finder Hasse og sekretæren som naboer i hver sin trætop - måske en ny begyndelse?

Virkeligheden eller sandsynligheden sættes helt ud af spillet i titelnovellen om Albert Cold, der er gået helt i hundene i sin beskedne lejlighed i Sundparken på Amager, hvor han ser TV og bæller bajere. Det er nytårsaften, og Albert ser dronningens nytårstale - dog er det sådan, at majestæten henvender sig direkte til Albert - og lidt senere befinder Albert og dronningen sig i en lille helikopter, som de flyver en tur rundt i.

Første stop er på spisebordet (!) på Teglholmens Plejehjem, der meget nemt kunne være blevet Alberts næste hjem - og her er bestemt ikke rart:

De er omgivet af oldingehoveder til alle sider, mægtige fysiognomier som lasede og spraglede dyner. Tynde arme og fingre fægter i luften mellem madskålene, mange af disse festlige og uhyrlige plejehjemsbeboere har presset store frikadeller op i næseborene.

Bestemt ikke et rart sted! Imidlertid har dronningen tid til en helikopter tur mere, og den bliver meget rarere, den går nemlig til Københavns Zoo, hvor dronningen går rundt og hygger sig med sin skitseblok og tegner dyrene, mens hun og Albert sludrer om løst og fast.

Nogenlunde her slutter novellen - og her slutter Alberts liv så også. Turen med dronningen var hans sidste fantasi.

Sådan kan Henning Mortensen kaste skævt lys ind i dagens daglige liv og give sit eget perspektiv på tingene på sin helt personlige måde.