Alan Moore: Watchmen

Oprettet: 13.05.2009 - 15:33

Bog: "Watchmen" af Alan Moore

Tegneserie. I et utopisk 1985, hvor USA har vundet Vietnamkrigen, Nixon stadig er præsident, og atomkrig truer, vedtages en lov mod superhelte, men de aldrende idoler reagerer med ekstrem vold

Alan Moore
Maja Gabelgaard Nielsen
2006
Egmont Serieforlaget

Helt fantastisk tegneserie om de nu forbudte og derfor 'pensionerede' superhelte, da der i 1985 under en overhængende trussel om atomkrig også begynder at ske elimineringer af de enkelte helte. Er det to forskellige trusler, eller er der en sammenhæng?
Præmissen for historien er at superheltbegrebet blev opfundet i tegneserier men kopieredes i det virkelige liv af personer, der havde evner og midler til at optræde på lige fod med tegneseriernes figurer.
Alan Moore ER er en genial forfatter. Værket er gennemført på alle leder og kanter - med referencer til højre og venstre, med aktuelle kommentarer til Verden i slutningen af 80'erne hvor historien blev til, og fremragende tegnet af Dave Gibbons. Et sandt mesterværk, som også står på Time Magazines liste over de 100 bedste romaner nogensinde...