Al magt til markedskvinderne i Accra

Oprettet: 16.01.2011 - 12:20

Bog: "Ashanti skønheden" af Francis Bebey

Markedet i Accra, Ghana, med dets støv og støj, intriger og solidaritet, er rammen om en kærlighed mellem den smukke unge markedskvinde Edna og regeringsembedsmanden Spio.

Francis Bebey
Jacques Berg
1996
AKS : Hjulet

Francis Bebeys roman "Ashanti skønheden" foregår i tiden lige efter uafhængigheden i Ghana. Det er ikke stor romankunst, men et typisk udtryk. som hos flere afrikanske forfattere med lange dialoger, hvor alt pindes ud i detaljer. Det har den ubetingede fordel, at man bliver ført ind i tankegangen hos "moderne" afrikanere. Det gennemgående emne, jalousi, bliver dog noget overfladisk behandlet. Organiseringen af markedskvinderne, deres politiske bevidsthed og opbakning til "Doktoren", som må være Kwame Nkruhmah er derimod glimrende fortalt, ikke mindst i demonstrationen til parlamentet. Netop markedskvindernes organisering er et herligt brud med vestlig tankegang om tredeling af samfundet i stat, marked og civilsamfund.