Agerhønen af Martin A. Hansen

Oprettet: 14.09.2009 - 11:29

Bog: "Agerhønen" af Martin A. Hansen

Noveller med udgangspunkt i forfatterens barndomserindringer fra et troende almuehjem

Originaludgave: 1947

Martin A. Hansen

Martin A. Hansen læsere vil glæde sig over genudgivelsen af disse fascinerende fortællinger.

2009 er 100-året for Martin A. Hansens fødsel hvilket Gyldendal har fejret med denne fornemme nyudgivelse af novellesamlingen ’Agerhønen’.

Fornemmelsen af at have en rigtig bog i hånden er dejlig, det er boghåndværk af en kvalitet som sjældent ses: fin papirkvalitet, smudsomslag, fine sort/hvide tegninger af Svend Otto S., som ikke før er offentliggjort. At man har bibeholdt den oprindelige stavemåde er kun et plus for læsningen.

Forfatteren bringer tider og menneskeliv frem fra danmarkshistorien hvor den gamle landbokultur dominerede. Martin A. Hansen kom selv fra en landbofamilie hvor hårdt arbejde var selve livet og hvor troen var stærk.

Novellerne er af varierende sværhedsgrad – nogle meget svære at forstå som de to kvinder i Ventesalen, mens andre er gribende læsning.

I den sidste kategori kan fremhæves Bogen om drengen Mattis som må læse på trods af sult, kulde og en ventende mor. Novellen læste jeg selv, da jeg som 14-årig var blevet fanget i læsningens fascination. Den tåler absolut en genlæsning.

Høstgildet er stærk kost om armod, druk og en drengs død samt en ung præsts kamp med troen på sin præstegerning.

Diverse analyser af høj kvalitet er lavet på disse noveller.

• Se Litteratursidens klassikerguide til Martin A. Hansen
  • Se Litteratursidens analyse af 'Løgneren' og henvisninger til litteratur om Martin A. Hansen