Afsporet af James Siegel

Oprettet: 28.09.2004 - 08:36

Bog: "Afsporet" af James Siegel

Da den ordinære reklamebureaudirektør Charles med 18 års lykkeligt ægteskab bag sig en dag kommer for sent til sit daglige tog til byen møder han den charmerende, og gifte, Lucinda, og falder for h

James Siegel
2004
Cicero

En flirt i et tog får dødsensfarlige følger. Charles laver en fræk aftale med en bedårende passager. Kulminationen er et brutalt overfald. Snart trues Charles familie, men så ser han rødt.

James Siegel har begået en uhyggelig, underholdende psykologisk thriller, der fortæller historien om, hvor galt det går for den gifte reklamemand Charles, da han en dag ikke når sit sædvanlige tog til arbejde.

Charles bliver afsporet fra sin pæne borgerlige tilværelse, da han glemmer sin tegnebog hjemme. Det begynder med, at han i morgentoget lader sig betage af en dejlig dame, som låner ham penge til billetten. Kvinden er så besnærende, at de laver en frokostaftale til den følgende dag. Efter måltidet går det galt, Charles vil nu have ”desserten” på et hotel. De ender på et værelse, hvor affæren afsluttes med et brutalt røveri.

Efter dette chok håber Charles, at han kan lægge episoden bag sig. Men tiden efter overfaldet bliver nervepirrende for ham. Det viser sig, at det var indledningen til en afpresningsaffære, hvori Charles presses til at bruge alle midler for at bevare både ægteskabet og livet. Det lykkes ikke for ham, i stedet bryder hele hans verden sammen.

Så ser Charles rødt. Efter hans pæne borgerlige facade er brudt sammen, bliver han en hård og bitter mand, der drives frem af ønsket om retfærdighed og hævn.

Siegels bog har en spændende historie, fuld af overraskelser. Bogen er opdelt i korte, meget intenst fortalte kapitler. Der fortælles meget visuelt i et let læst sprog. Læseren rives med af Charles' voksende desperation, efterhånden som pengeafpresseren strammer skruen og Charles' verden krakelerer.

Forfatteren serverer udover spændingen et godt portræt af en mands sammenbrud. Desuden en indfølt skildring af Charles' virkelighed, hans pæne borgerlige tilværelse og den nådesløse dagligdag i et reklamebureau, hvor ingen fejltrin tillades.

James Siegel arbejder selv i et reklamebureau og har samme alder som bogens hovedperson, men om der er selvbiografiske træk i bogen, røbes ikke.

Bogen er velturneret underholdning, der virkelig sætter gang i de indre billeder og får timerne til at flyve af sted. Bogen er solgt til filmatisering, og den har da også alle de rigtige ingredienser for også at kunne blive en succes i dét medie.

Oversat af Brian Christensen. Cicero, 2004. 261 sider. Kr 279,95,-