Adam og Evelyn af Ingo Schulze

Oprettet: 02.11.2009 - 15:32

Bog: "Adam og Evelyn" af Ingo Schulze

Tragikkomisk roman fra tiden omkring Murens fald i 1989, hvor østtyskere i store skarer drog mod Ungarn i håb om at landet ville åbne sine grænser mod vesten.

Ingo Schulze
Jacob Jonia
Tiderne Skifter

Humoristisk og tankevækkende roman om Murens fald - og de mennesker den faldt for...

Her, næsten på 20-årsdagen for murens fald, har jeg den store fornøjelse at anbefale den tyske forfatter Ingos Schulzes roman ’Adam og Evelyn’.
Det er netop i tiden omkring murens fald, at historien udspiller sig. Murens fald var, for de mange der levede på den østlige side af den, også et syndefald, og det er den problematik, der er temaet for denne både meget humoristiske og meget alvorlige roman.

At muren falder, det ved hovedpersonerne ved romanens begyndelse naturligt nok intet om. Adam og Evelyn bor i Østtyskland. Han er hjemmearbejdende dameskrædder, hun er i lære som tjener - eller det var hun. For hun udvandrer i vrede fra sin arbejdesplads - kommer "for tidligt hjem" og finder Adam i adamskostume sammen med en af sine kunder.

Evelyn pakker sin taske og tager afsted på "ferie" til Ungarn sammen med en veninde og dennes (lækre) fætter. Adam (lige dele jaloux og ulykkelig) følger efter, i sin veteranværdige trabant - kaldet Heinrich - med Evelyns stråhat og deres skilpadde Elfriede, kaldet Elfie.

Evelyn og hendes selskab er ikke ubetinget begejstrede for at at blive forfulgt af Adam, men han hænger på og ender måske nok med at komme lidt længere, end han havde drømt om. Men man må tilsyneladende tage det sure med det søde, og når man får det, man drømmer om, så kan der i den grad ende med at være bonus-gevinster med, for ikke at tale om udfordringer og skuffelser.

Ingo Schulze skriver godt. Der er rigtig godt drive i teksten. Der er overskud og humor. Der er meget dialog, og det er nærmest som at se en Woody Allen-film. Det vil jo så være en advarsel for nogen og en anbefaling for andre - men det er ment som det sidste.