Absurdistan af Gary Shteyngart

Oprettet: 13.05.2008 - 18:06

Bog: "Absurdistan" af Gary Shteyngart

Den 145 kg tunge rap-elsker Misja Borisovitsj Vainberg er tilbage i Rusland efter et studieophold i USA -  Hans fars forbrydelser gør det umuligt for ham a vende tilbage til sin kæreste i New York.

Gary Shteyngart

Syret, bidende og eksplosiv roman om den 147 kilo tunge russiske jøde, Misja, der drømmer om at vende tilbage til USA, men ender blandt lykkejægere i oliestaten Absurdistan.

Den 30-årige meget overvægtige Misja Vainberg eller Snack Daddy er russisk jøde, bor p.t. i Sankt Petersborg eller Sankt Leninsborg, som han kalder det. Han kan ikke få visum til USA, hvor han har taget en uddannelse i multikulturelle studier og har en kæreste, fordi hans far, der nu selv er dræbt i et attentat, har slået en amerikaner ihjel.

Misja er arving til millioner, da hans far var Ruslands 1.238 rigeste mand. Allermest føler han sig som en amerikaner og drømmer sig tilbage til sin Manhattan-lejlighed og Bronx-kæreste Rouanna, mens han fordriver tiden med at spise Beluga kaviar og hot wings.

Misja øjner en chance for at få et belgisk pas af korrupte embedsmænd i oliestaten Absurdistan ved Det Kaspiske Hav, hvor der er startet en borgerkrig. Her bliver han minister i multikulturelle spørgsmål. Alle forbindelser til omverdenen er afbrudt, og hans elskede mobilnik kan ikke engang få forbindelse til psykiateren i New York.

Romanen foregår sommer og efterår 2001 med tilbageblik på barndommen i Rusland og ungdomsårene i New York. Misja er noget af en storædende og klynkende antihelt, der er fascineret af kvindernes bagdele, mens han forsøger at navigere i den borgerkrigshærgede stat hvor to høje tårne, som bare var en "bikube for flipproletarer", bliver skudt i sænk!

Politik, teater og den rå virkelighed smelter sammen i en absurd komedie. Er Rusland blevet Amerika, eller er Amerika blevet Rusland? Og hvor hører man hjemme? Der bliver stillet mange spørgsmål i den eksplosive roman, der med sin jødiske selvironi formår at inddrage verdenspolitiske brændpunkter og aktuelle problemstillinger morsomt, satirisk og bidende. Det er en gnistrende velskrevet roman, der først og fremmest skal læses, fordi den indbyder sin læser til en formidabel sproglig rutchetur på niveau med og med samme energi, som Salman Rushdie også leverede både i Raseri og Klovnen Shalimar. Større kompliment kan jeg ikke give.

Gary Shteyngart er født i 1972 i Leningrad, men flyttede i 1979 til USA. Han debuterede i 2002 med "The Russian Debutant’s Handbook". "Absurdistan" er udnævnt til at være en af de bedste ti amerikanske romaner i 2006.

Oversat fra engelsk af Mich Vraa efter 'Absurdistan'. Gyldendal, 2008. 416 sider.