Årene med Laura Díaz af Carlos Fuentes

Oprettet: 01.09.2005 - 12:05

Bog: "Årene med Laura Díaz" af Carlos Fuentes

Laura Diaz lever fra 1898-1972 i Mexico, hvor hun gennem sin færden blandt politisk engagerede intellektuelle og i kunstnerkredse følger landets politiske udvikling på tæt hold

Carlos Fuentes
2001

”Årene med Laura Diaz” er en fremragende mexicansk roman; på én gang en slægtskrønike om en tysk-mexicansk familie og en fortælling om Mexicos historie i det 20. århundrede.

Anbefalet af bibliotekar Pernille Lisborg, Frederikshavn Bibliotek og Frederikshavn Gymnasium

Romanen starter og slutter med et afsnit fra omkring år 2000. I første afsnit er historiens fortæller, en 34-årig mandlig fotograf, i Detroit for at påbegynde en tv-dokumentarfilm om de mexicanske murmalere i USA. I Detroit malede Diego Rivera i 1932 en hyldest til industrialismen og maskinernes fremskridt. På murmaleriet genkender fortælleren Frida Kahlo som en af arbejderkvinderne, men han genkender også en kvinde, hvis billede han har set i et gammelt pas og på fotografier hos sin afdøde far – oldemoderen Laura Diaz.

Og herfra er vi tilbage i 1905, hvor historien om Laura tager sin begyndelse. Da er Laura 7 år. Hun vokser op på landet i Veracruz, hvor hendes familie, den rige og fornemme Kelsen-slægt, lever og bor.

Med Laura flytter historien om Kelsen-slægten og om Mexico ind til byen – til kulturen, politikken og revolutionen. Laura bliver gift med den unge revolutionære Juan Francisco, med hvem hun får to sønner. Men i byen tiltrækkes hun også af en kunstnerkreds, hvor hun møder de berømte malere Frida Kahlo og Diego Rivera. De bliver venner og på den måde dukker hun på et murmaleri i Detroit.

Romanen skildrer Mexicos historie og politiske og samfundsmæssige udvikling igennem 100 år rigtigt godt. Og samtidig giver romanen et fint og nuanceret billede af en kvindes livsforløb med kærlighed og sorger, med godt og med ondt.

Romanen er på mange måder en typisk latinamerikansk slægtsroman à la Isabel Allende, kendetegnende ved et stort og farverigt persongalleri, og en slægts historie, der væves ind i landets historie. Og det gør han rigtigt godt – Carlos Fuentes. ”Årene med Laura Diaz” er på alle måder en stor roman og absolut anbefalelsesværdig!

Oversat fra spansk af Iben Hasselbalch efter 'Los años con Laura Diaz'. Lindhardt og Ringhof, 2001. 456 sider.

Lån bogen på Bibliotek.dk