22.11.63 af Stephen King

Oprettet: 25.11.2013 - 16:44

Bog: "22.11.63" af Stephen King

Gymnasielæreren Jake Epping bliver via en tidstunnel sendt tilbage til USA i 1958 med den klare mission at eliminere Lee Harvey Oswald for at forhindre Kennedy-mordet og dermed ændre historiens gan

Stephen King
Alis Friis Caspersen
Hr. Ferdinand

Ville verden være et bedre sted, hvis ikke John F. Kennedy var blevet skudt? Det spørgsmål stiller Stephen King i denne velskrevne roman.

D. 22. november 2013 var det 50 år siden den amerikanske præsident John F. Kennedy blev skudt under et besøg i Dallas, Texas. Efterfølgende blev Lee Harvey Oswald arresteret for mordet, men længe før han kunne komme for en dommer blev også han skudt. Dermed blev grunden lagt for en række spekulationer: Handlede Oswald på egne vegne? Stod FBI bag mordet på Kennedy? Var det cubanske bagmænd? Eller noget helt fjerde. Uanset hvad, ændrede denne dag verden, og mordet på Kennedy er udgangspunktet for bestsellerforfatteren Stephen Kings nye mammutroman.

Jake Epping, 35 år, fraskilt og engelsklærer på den lokale highschool, får en dag muligheden for at rejse tilbage i tiden. I den lokale Al’s Diner findes en form for tidshul, som tillader en rejsende at komme tilbage til d. 9. september 1958, blive der så længe man vil, og når man kommer tilbage vil der kun være gået to minutter i nutiden. Derudover er der den krølle på halen, at næste gang man drager tilbage til 1958, så er det igen første gang, dvs. alle handlinger er nulstillet.

Ejeren af Al’s Diner, Al Tempelton, har lagt planer for at rejse tilbage og forhindre mordet på Kennedy, men en alvorlig kræftsygdom har sat en stopper for dem, og nu beder han Jake tage af sted.

Det er dog ikke så simpelt at ændre tidens gang. Dels vil Jake være sikker på, at Oswald nu også var alene om mordet, så han ikke dræber den forkerte, og dels skal han passe på, at Oswald ikke får færten af ham, for blot en lille ændring i tidsforløbet kan gøre det umuligt for Jake at stoppe mordet. Endelig er der også problemet med selve tiden, både at få de fem år frem til mordet til at gå, og så den hurdle, at historien absolut ikke ønsker at blive ændret og kæmper imod med næb og klør.

Stephen King vil af mange sikkert være mest kendt for sine horror-romaner for voksne, og han har da også skrevet om både vampyrer, dræber-klovne og besatte biler. Men han er meget mere end det. Bl.a. er han fremragende til at beskrive lilleby Amerika og den almindelige amerikaner, og derfor må man endelig ikke afskrive ”22.11.63” som blot en skræmmende roman om tidsrejser. Det er også en roman om kærlighed, tab, den frie vilje og nødvendigheden af at handle. Det er en fortælling, som stiller spørgsmål: Kan én mand gøre en forskel? Kan man ændre historien? Og kan kærlighed retfærdiggøre alt?

Det er ikke lette spørgsmål at besvare, og King lader sin hovedperson gå ad mange veje for at finde sine svar. Dermed også sagt, at ”22.11.63” er en lang roman, som måske godt kunne strammes lidt op. Men efterhånden som Stephen King fletter flere lag ind i fortællingen, blev jeg mere og mere fanget ind, og ved bogens slutning sad jeg alligevel ikke med mange overflødige ord.

King har tidligere har taget spørgsmålet op om, hvorvidt det moralsk kan forsvares at dræbe én mand for at ændre verdenens skæbne?  Det gjorde han i ”Den døde zone” fra 1979, hvor en lærer får indblik i, at den kommende præsident vil føre USA ud i total ødelæggelse. Denne gang har han en historisk tilgang, og der ligger et stort research-arbejde bag som giver fortællingen tyngde og troværdighed. Som læser får vi et fantastisk indblik i 50’ernes Amerika, hvor maden smagte bedre, folk stolede på hinanden og alting var billigere, men også en tid med racediskrimination, forurening og cigaretrøg overalt.

Jeg har gennem tiden læst det meste fra Kings pen, og selvom jeg sagtens kan kaldes for en fan, så er det ikke alt, jeg har været lige begejstret for. Med ”22.11.63” demonstrerer King dog sin enestående evne til at fortælle en god historie hvor plot og karakterer flyder sammen til en vellykket enhed, som efterlader læseren både underholdt og eftertænksom.

(Også anmeldt i Onsdagsavisen)