1Q84 - alle 3 bøger

Oprettet: 05.01.2013 - 13:28

Bog: "1Q84 - bog 1" af Haruki Murakami

Aomame er en 30-årig smart pige, uddannet kampsportsinstruktør men arbejder pt som lejemorder - Tengo er matematiklærer med forfatterdrømme - Han skal omskrive en sær 17-årig piges s

Haruki Murakami
Mette Holm
Klim

Jeg ville kalde Murakami for en japansk udgave af John Irving med en sjat David Lynch. En god kombi!

Der er ingen tvivl om, at Murakami skriver fremragende. Og når man læser en bog, man virkelig kan lide og som er så lang som denne, bliver den næsten en del af ens liv, og man savner den når den er slut. Jeg har lyttet til 1Q84 som lydbog i over to måneder. Og det har været to dejlige måneder, hvor lydbogen har været min tro følgesvend på min vej til og fra arbejde, i fitnesscentret eller når jeg bare slappede af derhjemme. Min kæreste hørte nogle gang brudstykker af bogen, hvis han var i samme rum eller havde døren åben, og sagde tit “Det her er virkelig godt.” Og det var det også.

Når det er sagt, tror jeg ikke jeg ville have nydt bogen lige så meget, hvis jeg havde læst den i stedet for at lytte til den. Den ville nok have været for langtrukken, og der er mange gentagelser i den. Men jeg har en tendens til at have mere tålmodighed med en lydbog, hvor jeg ikke er 100 % koncentreret hele tiden, og hvor det ikke gør noget, at nogle ting bliver gentaget.

Jeg vil ikke beskrive plottet her. Jeg prøvede engang at forklare, hvad romanen handler om. Det tog 40 minutter. Så vi springer denne del over. Men jeg vil gentage, hvad jeg altid siger om Murakamis historier: hans bøger er velskrevne, spændende, sjove og rørende med interessante karakterer og fængslende plot. Men jeg fatter dem ikke. Jeg nyder hans historier, og jeg føler altid, at jeg er lige ved at regne den ud. Men det gør jeg aldrig. Og som den sucker jeg er, kommer jeg tilbage efter mere.

Kig endelig forbi min blog The Bookworm's Closet