1Q84 - alle 3 bøger

Oprettet: 05.01.2013 - 14:28

Bog: "1Q84 - bog 1" af Haruki Murakami

Aomame er en 30-årig smart pige, uddannet kampsportsinstruktør men arbejder pt som lejemorder - Tengo er matematiklærer med forfatterdrømme - Han skal omskrive en sær 17-årig piges s

Haruki Murakami
Mette Holm
Klim

Jeg ville kalde Murakami for en japansk udgave af John Irving med en sjat David Lynch. En god kombi!

Der er ingen tvivl om, at Murakami skriver fremragende. Og når man læser en bog, man virkelig kan lide og som er så lang som denne, bliver den næsten en del af ens liv, og man savner den når den er slut. Jeg har lyttet til 1Q84 som lydbog i over to måneder. Og det har været to dejlige måneder, hvor lydbogen har været min tro følgesvend på min vej til og fra arbejde, i fitnesscentret eller når jeg bare slappede af derhjemme. Min kæreste hørte nogle gang brudstykker af bogen, hvis han var i samme rum eller havde døren åben, og sagde tit “Det her er virkelig godt.” Og det var det også.

Når det er sagt, tror jeg ikke jeg ville have nydt bogen lige så meget, hvis jeg havde læst den i stedet for at lytte til den. Den ville nok have været for langtrukken, og der er mange gentagelser i den. Men jeg har en tendens til at have mere tålmodighed med en lydbog, hvor jeg ikke er 100 % koncentreret hele tiden, og hvor det ikke gør noget, at nogle ting bliver gentaget.

Jeg vil ikke beskrive plottet her. Jeg prøvede engang at forklare, hvad romanen handler om. Det tog 40 minutter. Så vi springer denne del over. Men jeg vil gentage, hvad jeg altid siger om Murakamis historier: hans bøger er velskrevne, spændende, sjove og rørende med interessante karakterer og fængslende plot. Men jeg fatter dem ikke. Jeg nyder hans historier, og jeg føler altid, at jeg er lige ved at regne den ud. Men det gør jeg aldrig. Og som den sucker jeg er, kommer jeg tilbage efter mere.

Kig endelig forbi min blog The Bookworm's Closet

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Tema: Young adult

01.10.2015 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Genren Young adult har naglet sig fast i de unge læsere og gennemgår en guldalder i disse år. Det er en litteratur om livets strabadser og det at finde sig selv.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”