1Q84 - alle 3 bøger

Oprettet: 05.01.2013 - 14:28

Bog: "1Q84 - bog 1" af Haruki Murakami

Aomame er en 30-årig smart pige, uddannet kampsportsinstruktør men arbejder pt som lejemorder - Tengo er matematiklærer med forfatterdrømme - Han skal omskrive en sær 17-årig piges s

Haruki Murakami
Mette Holm
Klim

Jeg ville kalde Murakami for en japansk udgave af John Irving med en sjat David Lynch. En god kombi!

Der er ingen tvivl om, at Murakami skriver fremragende. Og når man læser en bog, man virkelig kan lide og som er så lang som denne, bliver den næsten en del af ens liv, og man savner den når den er slut. Jeg har lyttet til 1Q84 som lydbog i over to måneder. Og det har været to dejlige måneder, hvor lydbogen har været min tro følgesvend på min vej til og fra arbejde, i fitnesscentret eller når jeg bare slappede af derhjemme. Min kæreste hørte nogle gang brudstykker af bogen, hvis han var i samme rum eller havde døren åben, og sagde tit “Det her er virkelig godt.” Og det var det også.

Når det er sagt, tror jeg ikke jeg ville have nydt bogen lige så meget, hvis jeg havde læst den i stedet for at lytte til den. Den ville nok have været for langtrukken, og der er mange gentagelser i den. Men jeg har en tendens til at have mere tålmodighed med en lydbog, hvor jeg ikke er 100 % koncentreret hele tiden, og hvor det ikke gør noget, at nogle ting bliver gentaget.

Jeg vil ikke beskrive plottet her. Jeg prøvede engang at forklare, hvad romanen handler om. Det tog 40 minutter. Så vi springer denne del over. Men jeg vil gentage, hvad jeg altid siger om Murakamis historier: hans bøger er velskrevne, spændende, sjove og rørende med interessante karakterer og fængslende plot. Men jeg fatter dem ikke. Jeg nyder hans historier, og jeg føler altid, at jeg er lige ved at regne den ud. Men det gør jeg aldrig. Og som den sucker jeg er, kommer jeg tilbage efter mere.

Kig endelig forbi min blog The Bookworm's Closet

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!